Viewport op viewport

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Pieter van Kempen
Berichten: 14

Viewport op viewport

Berichtdoor Pieter van Kempen » wo 02 apr 2014, 14:20

Hallo,

Kun je in AutoCAD een viewport over een andere viewport leggen zonder dat je onderste viewport door de bovenste viewport heen ziet?
Het klinkt waarschijnlijk een beetje vaag, maar ik heb een ruimte waarin het midden van de ruimte niet zo'n belangrijke informatie staat voor deze layout. Deze ruimte zou ik graag gebruiken om details neer te zetten met viewports maar dan in een grotere schaal. Nu zie ik alleen door de detail-viewport de grote viewport heen. Kan ik dit op een of andere manier uitzetten zodat ik niet allemaal 'vreemde' lijnen zie?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Viewport op viewport

Berichtdoor Storm » do 03 apr 2014, 09:30

Je kunt een viewport voor zover ik weet niet 'opknippen' of voorzien van gaten zoals bijvoorbeeld met een hatch (buitenlijn en binnenlijn). Het makkelijkste is dan denk ik gewoon er een lijn handmatig te tekenen en een kader in het midden (of elders binnen de viewport) vrij te houden.

Zie mijn bijlage voor een overdreven voorbeeld (de ruimte tussen de lijntjes kun je dus weglaten voor een 'naadloze' aansluiting).

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar wellicht kun je achter je viewport met profiel een wit vlak tekenen en deze vervolgens over de grote viewport leggen middels de draworder. Al dan niet in de model een wit vlak hatchen en daar in de paperspace het profiel op projecteren.

PieterJanR
Berichten: 1

Re: Viewport op viewport

Berichtdoor PieterJanR » di 15 dec 2015, 14:54

Door middel van "regions" is het mogelijk om gaten te maken in een viewport. Een uitleg hoe staat beschreven op de volgende pagina: https://forums.autodesk.com/t5/autocad- ... -p/3824460

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten

Autodesk AEC Collection