Peilmaten dynamic block

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Tsw
Berichten: 7

Peilmaten dynamic block

Berichtdoor Tsw » wo 23 jul 2014, 11:07

Beste forumleden,

Ik ben bezig met dynamic blocks voor kozijnen te maken.
Ik kom hier al erg ver mee, maar nu stuit ik op de peilmaten.

Is er in dynamic blocks iets mogelijk dat je onderkant kozijn peilmaat kunt invoeren als je een dynamic block invoegt. Dat hij dan automatisch bovenkant kozijn peilmaat aanpast.
Dus eigenlijk de volgende rekensom doet:
Onderste peilmaat + hoogte kozijn = bovenste peilmaat.

Is hier iets in mogelijk? Of hebben jullie een voorbeeld?

Met vriendelijke groet,

T

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Peilmaten dynamic block

Berichtdoor Storm » do 24 jul 2014, 08:29

Dat is zeker mogelijk, Dit kun je doen met zogenaamde fields.

Fields pas je toe op de 'VALUE' van een attribute text binnen een block.

Ik stoei er af en toe zelf ook wel eens mee, maar naar mijn idee moet je deze field pas toepassen als je het block gemaakt hebt en dan buiten de blockeditor de berekening toepassen.

Werkwijze is dan ongeveer als volgt:

Benodigd:

- 2 Attribute teksten (1x onderkant en 1x bovenkant)
- Polar of Linear (en dan de stretch action)

Maak het block en plaatst de teksten op de goede locatie. Voeg vervolgens de Polar/Linear toe en stretch de bovenkant van het kozijn.

Sla het block op.

In de model van je tekening (buiten blockeditor) bewerk je het block, geef de laagste waarde een getal mee. Geef bij de hoge waarde aan dat je een field wil invoegen (rechtermuisknop op witte regel).

Kies bij category (linksboven) 'Object' en dan daaronder Formula.
Kies dan rechtsonderin weer voor insert field, kies linksbovenin weer object en daaronder weer object.
In het midden bovenaan kun je een object kiezen, klik dan op het block in de tekening.
Je keert dan terug en krijgt een lijst met keuzes in het middelste scherm. Liggend aan hoe je de stretch genoemd hebt zal dit standaard 'Distance1' ofzoiets zijn. Kies die.
In het rechterscherm kun je nog wat voorkeuren instellen zoals hoeveel decimalen achter de komma.

Nu staat er in dat Formula vak een grijze waarde, voeg hierachter een + toe en kies weer 'insert field', kies weer voor object, klik het block weer aan en kies dan uit de lijst de naam van de attribute die de lage waarde representeert.

Klik vervolgens op 'Evaluate' om te kijken of je rechtsbovenin het juiste antwoord krijgt.

Als dat goed is klik je 2x op 'ok' en is het block gemaakt.

Kan helaas geen bijlage uploaden (krijg een foutmelding). Mocht je dat willen hebben kun je wellicht een mailtje sturen (staat volgens mij wel in me profiel hier (WLM)).

Tsw
Berichten: 7

Re: Peilmaten dynamic block

Berichtdoor Tsw » do 24 jul 2014, 13:13

Geweldig, het is gelukt.

Heel erg bedankt!

Racdeen
Berichten: 1

Re: Peilmaten dynamic block

Berichtdoor Racdeen » wo 21 jul 2021, 11:24

Kun je dit ook doen aan de hand van een dimension die in het blok verwerkt zit?
Dus dat je de hoogte aan laat geven afhankelijk van de afmeting van die dimension?
Ik wil een dynamische peilmaat creëren, waarbij het laagste punt het ene moment op 0 = peil ligt, maar soms ook vanaf een nader te bepalen hoogtemaat.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Peilmaten dynamic block

Berichtdoor Storm » wo 21 jul 2021, 11:32

Een block is een vast object, tenzij er iets dynamisch in zit. Op basis van die dynamische elementen kun je diverse zaken uitlezen of oproepen in een 'Field'.

Een 'dimension' kun je ook voorzien van een field door de tekst aan te passen en middels de rechtermuisknop 'insert field...' te kiezen.

De werkwijze is gelijkwaardig aan het eerder gemelde. Maar mogelijk kun je je vraagstuk met een bijlage verduidelijken.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Autodesk AEC Collection