selectie hatches in AutoCAD2015

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

selectie hatches in AutoCAD2015

Berichtdoor Storm » do 11 dec 2014, 11:51

Hallo,

Het zal vast wel weer iets nieuws zijn in 2015, maar ik vind het behoorlijk irritant.

Als ik properties wil matchen en objecten liggen over elkaar heen, en ik wil een onderliggend object hebben dan kan ik deze niet middels shift+spatie selecteren. Heb ik echter geen commando open staan en wil een onderliggend object selecteren dan werkt dat wel prima.

Ook kan ik in de modelspace wel een hatch direct selecteren, maar als ik in de paperspace in een actieve viewport zit dan kan ik wel klikken op een hatch, maar in plaats van dat deze wordt geselecteerd krijg ik dan een selectiebox (het doorzichtige window waarmee je dingen selecteert), ik moet dan als het waren dubbelklikken met de muis om een hatch te selecteren. Een lijn of andere objecten selecteert die wel direct in een actieve viewport.

Ik vind het allemaal vrij irritant. Heb nog niet gegoogled of bij collega's gecontroleerd of die dat ook hebben, maar ik stel de vraag maar gelijk :-P.

Mijn ribbon staat uit mocht dat wat uitmaken.

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: selectie hatches in AutoCAD2015

Berichtdoor Anton » do 11 dec 2014, 14:05

Shift+Spatie werkt prima in AutoCAD 2015. Er zal mogelijk een instelling bij jou veranderd zijn. Wat zijn bij jou de aan/uit vinkjes op het tabblad Selection in het Options dialoogvensteR?

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: selectie hatches in AutoCAD2015

Berichtdoor Storm » vr 12 dec 2014, 10:10

Vaag, vandaag weer geprobeerd in de zelfde tekening en nu werkt het shift+spatie selecteren weer wel :S. Zal wel een bugje zijn.

Dat ik niet gelijk een hatch kan selecteren in een viewport blijft echter ongestoord aan de orde.

Op het 'Selection' tab staat enkel het volgende uit:

'Use Shift to add to selection'
'Associative Hatch'
'Allow press and drag for lasso' (k*toptie)
'Show grips within blocks'

De rest is allemaal aangevinkt.

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: selectie hatches in AutoCAD2015

Berichtdoor Anton » vr 12 dec 2014, 11:01

Ook het selecteren van een Hatch in een viewport is geen enkel probleem.

Heb je dit alleen bij Solid Arceringen? Solids worden namelijk opgebouwd uit driehoeken. Bij het selecteren van een Solid klik je soms precies in een driehoek (kun je natuurlijk niet zien) waardoor AutoCAD je klikactie vervolgens gaat omzetten in een Windows selectie. Klik je precies in het midden of op een rand van de Solid arcering dan heb je 'm gelijk te pakken. Met non-Solid arceringen zou je deze altijd gelijk moeten kunnen selecteren.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: selectie hatches in AutoCAD2015

Berichtdoor Storm » ma 15 dec 2014, 15:38

Waarom kan ik in de modelspace wel direct met 1 klik een hatch selecteren, maar als ik dat selecteren op exact de zelfde wijze in een viewport (binnen de blockeditor doet die dat ook) niet?

Ik zal het wel een keer testen op een ander systeem. Heb wel een boel aangepast, maar zou het vreemd vinden als het aan die aanpassingen ligt die ik gedaan heb, maar het zal er ongetwijfeld mee te maken hebben. :cry:

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten

Autodesk AEC Collection