Lijn selecteren

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Scott
Berichten: 48

Lijn selecteren

Berichtdoor Scott » do 26 feb 2015, 12:32

Dag,

Als ik bvb een lijn selecteer dan komt er een klein vester tevoorschijn waarin bvb meerdere lijnen/arceringen enz: zijn aangegeven en vervolgens moet je iedere keer in dit venster een lijn,arcering selecteren voordat je de eerste lijn kunt verwijderen. (beetje onduidelijk, maar ik kan het niet anders bewoorden)
Ik heb al gezocht maar kan nergens vinden hoe dit is uit te zetten.

Dan het volgende, als ik bvb een Polar Array wil maken dan staat hij al ingesteld op 6 items maar ik wil dat net als vroeger gewoon zelf in kunnen geven, kan dat?

grts Scott

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: Lijn selecteren

Berichtdoor Anton » vr 27 feb 2015, 09:10

Vermoedelijk bedoel je Quick Properties. Dit is een klein Property venster als je objecten aanklikt.

Dit kan aan en uit worden gezet met een knopje onderaan op de taakbalk, of via het commando QPMODE. Stel deze in op 0.

De ouderwetse Array functie kan worden opgeroepen met ARRAYCLASSIC.

Scott
Berichten: 48

Re: Lijn selecteren

Berichtdoor Scott » vr 27 feb 2015, 13:14

Anton schreef:Vermoedelijk bedoel je Quick Properties. Dit is een klein Property venster als je objecten aanklikt.

Dit kan aan en uit worden gezet met een knopje onderaan op de taakbalk, of via het commando QPMODE. Stel deze in op 0.

De ouderwetse Array functie kan worden opgeroepen met ARRAYCLASSIC.
Dag Anton,

Hartstikke bedankt, ga dat direct in praktijk brengen.

grts Scott

Scott
Berichten: 48

Re: Lijn selecteren

Berichtdoor Scott » wo 05 aug 2015, 10:21

Dag Anton,

Het "probleem" doet zich voor als ik iets wil selecteren, bvb een lijn dan komt 2015 LT met dat kleine venstertje waarin meerdere lijnen staan aangegeven om te selecteren.
Ik heb al gesprobeert om Selection op Nul te zetten (staat standaard op 1) maar ook dit lost het niet op.
Dus QPMODE op nul zetten is geen oplossing.
Heb je nog een andere suggestie?

Grt Scott

Scott
Berichten: 48

Re: Lijn selecteren

Berichtdoor Scott » wo 05 aug 2015, 12:18

Dag Anton, dit is wat ik bedoel.
Is een voorbeeld van meerder lijnen op elkaar.
Grt Scott
Selection.jpg

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Lijn selecteren

Berichtdoor Storm » wo 12 aug 2015, 09:10

Hallo Scott,

Dit heeft niks met de quick properties te maken, dat is eigenlijk een soort 'draagbare' properties window die (indien zo ingesteld) in de buurt van je object in beeld komt zodra je het aanklikt. Zo kun je bijvoorbeeld snel zien in welke laag het staat, de lengte of oppervlakte e.d. gegevens die je in de uitgebreide properties palette ook kunt vinden. Maar die kun je instellen op welke gegevens je wilt zien, zodat je ook alleen ziet wat je op dat moment wilt weten.

Wat jij hebt is de SELECTIONCYCLING, welke ikzelf standaard op -2 (0) heb staan.
In jouw geval staat deze waarschijnlijk op 2.

Dat command invoeren en de volgende waardes invullen voor het gewenste effect:
0 - Je krijgt geen window te zien en ook geen icoon bij de kruisdraden die aangeven dat er meerdere lijnen over elkaar liggen
1 - Je krijgt geen window te zien maar wel een icoon bij de kruisdraden die aangeven dat er meerdere lagen over elkaar liggen
2 - Je krijgt een window te zien met alle lagen die over elkaar heen liggen zodra je een lijn selecteerd. Ook staat er bij de kruisdraden een icoon die aangeeft of er meerdere lijnen over elkaar liggen bij de kruisdraden.

Stand 1 is wellicht de beste tussenweg. Als je echter meerdere lijnen over elkaar hebt liggen kun je ze dan selecteren middels met de kruisdraden over de lijn te zweven en de (linker) SHIFT knop ingedrukt te houden en op de spatiebalk te drukken om steeds een onderliggend object te selecteren. Als er 3 lijnen over elkaar liggen en je wilt de onderste druk je dus 2x op de spatiebalk terwijl je de shift ingedrukt houd en de muis stil over het object.

Scott
Berichten: 48

Re: Lijn selecteren

Berichtdoor Scott » wo 02 sep 2015, 12:45

Dag Anton,
Ik zal het eens gaan proberen, bedankt voor je reactie.
Grt Scott

Scott
Berichten: 48

Re: Lijn selecteren

Berichtdoor Scott » wo 02 sep 2015, 13:20

Dag Anton,
Het werkt, hartstikke bedankt.
Gtr Scott

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Lijn selecteren

Berichtdoor Storm » di 08 sep 2015, 18:13

Ik neem maar aan dat je mij bedoelde ipv Anton ;).

Scott
Berichten: 48

Re: Lijn selecteren

Berichtdoor Scott » do 10 sep 2015, 12:39

Dag Storm, sorry heb niet opgelet wie er reageerde op mijn vraag,
Oplossing die jij aangeeft werkt perfect, waarvoor mijn hartelijke dank.
Dit werkt veel prettiger zonder dat schermpje wat iedere keer in beeld komt.
Maar dat heb (had) ik gelukkig alleen maar in "aangeleverde" dwg's, zelf werk ik in mijn ontwerpen niet met dubbele lijnen.

Grt Scott

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Autodesk AEC Collection