block en toolpallet

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

bva
Berichten: 29

block en toolpallet

Berichtdoor bva » di 03 mar 2015, 09:58

Hallo,

Ik heb loop tegen het volgende aan:
Ik heb een block met een attribute in één.
Dit staat ook in een toolpallet.
Als ik dit block vervolgens in mijn tekening ga plaatsen komt autocad met de melding "edit attributes" en moet ik de blockname invullen.
Dat is raar want dat had ik al ingevuld bij het maken van het block.
Ik zou graag dit gelijk zien, wie kan mij helpen?
O ja, een block met een dtext is geen optie i.v.m. het spiegelen van het block.

Ben

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: block en toolpallet

Berichtdoor Storm » wo 04 mar 2015, 12:01

In het geval van het moeten spiegelen van het block, maar niet de tekst zou je ook een FLIP actie kunnen toepassen op het block binnen de blockeditor.

Het simpelste is waarschijnlijk het block bewerken, de attribute text aan te klikken en bij de properties een 'yes' waarde op te geven bij 'preset' onder het kopje 'misc'. Opslaan en opnieuw in de toolpalette plaatsen (of updaten).

Als het goed is wordt dan niet meer gevraagd bij het invoegen van het block om de waardes aan te passen maar worden de standaard waardes ingevoerd.

bva
Berichten: 29

Re: block en toolpallet

Berichtdoor bva » wo 04 mar 2015, 16:23

beste storm,
eerste optie zou kunnen maar ook veel werk.
tweede optie heb ik een paar keer geprobeerd maar telkens verdwijnt de tekst ondanks ik atttext onder misc aan heb gevinkt volgens jou uitleg.
zou jij hier nog een keer naar willen kijken?

thnx
ben

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: block en toolpallet

Berichtdoor Storm » wo 04 mar 2015, 19:58

Hallo Ben,

Ik weet niet wat voor block het is, maar gezien de omschrijving dat het met spiegelen niet goed ging met de tekst (wat wellicht kan worden opgelost met het MIRRTEXT commando) leek een FLIP een mogelijkheid.

Een FLIP is echter '3 muisklikkenwerk', mits het dan ook alleen maar om het spiegelen gaat.

Hoe dan ook heb ik zelf even het scenario proberen na te bouwen en zou het moeten werken.

Een attribute text heeft 3 vooraf ingestelde waardes.

Een TAG - soort identificatie
Een PROMPT - De vraagstelling die je krijgt als je de waarde in wilt vullen
Een VALUE - De waarde die wordt weergegeven als het block wordt ingelezen.

Gezien het block nu uit de toolpalette wordt gehaald, en gekozen is voor een attribute tekst én deze blijkbaar niet aangepast hoeft te worden (heeft een standaard text) dan moet deze wel worden ingevoerd in het VALUE deel van de attribute text.

En gezien bepaalde wijzigingen niet altijd direct zichtbaar zijn aan attribute texten (AT) binnen een block is het handig om voor deze 'problemen' na het bewerken van AT en na het sluiten van de blockeditor het commando ATTSYNC uit te voeren en vervolgens het block te selecteren.

Enige aanpassingen aan de AT worden dan geupdate. Daarna het block weer opslaan (WBLOCK), toolpalette update (het oude bestand vervangen door het nieuwe block) en nogmaals kijken of het werkt.

Test dit overigens in een nieuwe tekening of purge enige oude blockjes die nog in de tekening staan. Al is het voor de zekerheid :).

bva
Berichten: 29

Re: block en toolpallet

Berichtdoor bva » do 05 mar 2015, 13:28

volgens mij heb ik hem door!!
dank je storm!

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: block en toolpallet

Berichtdoor Storm » do 05 mar 2015, 14:37

Daar doen we het voor ;-).

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Autodesk AEC Collection