Dinamic naar statisch

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Leonie, Nicoletta, Diederick, Alejandra, Coen, Bram, Roy_M, DavidN, Anton

JieBie

Dinamic naar statisch

Berichtdoor JieBie » wo 29 mei 2024, 16:02

Goedemiddag,

Met onderstaande code in een knop van de toolpallet maak ik van een Dinamic block en statisch block. Dat werkt goed.
(vla-ConvertToStaticBlock (vlax-ename->vla-object (car (entsel))) "NewName")

Maar als we dat bij elk block moeten doen in een tekening die we opsturen moet we ze allemaal stuk voor stuk langs.

Weet iemand hoe ik deze code kan uitbreiden zodat gelijk alle DB omgezet worden?

Ik heb wel ergens een lisp-code gezien maar ik doe het liever via de toolpallet.
Hoor graag, vast bedankt.

Roy_M

Re: Dinamic naar statisch

Berichtdoor Roy_M » do 30 mei 2024, 09:36

De meest simpele methode is de tekening opslaan als R12 .DXF, een heel oud bestandsformat. Nadeel van die methode is dat je mogelijk ook andere intelligentie in je tekening kwijt raakt. Maak je gebruik van Visibility States in je DB dan is er nog een 2e nadeel, omdat je dan alle Visibility States in je Block zult zien. Simpel is in dit geval dus zeker niet de beste oplossing.

Dus ik vermoed dat de LISP routine die je gevonden hebt de enige manier is om dit voor elkaar te krijgen, tenzij je kunt programmeren in .NET en je eigen tool maakt :D

Storm

Berichtdoor Storm » vr 31 mei 2024, 10:02

Ik weet niet of de elementen blocks moeten blijven, anders zou je eventueel ook alles kunnen selecteren en het commando 'Burst' kunnen uitvoeren. Dan explodeert het het object, maar blijft het in de zelfde stijl en inhoud indien er dynamsische instellingen aan zaten.

JieBie

Berichtdoor JieBie » vr 31 mei 2024, 15:56

@Roy,
Naar een oude versie opslaan kwam ik ook al ergens tegen.
In de meeste blocks hebben we wel een Visibility State verwerkt.

@Storm,
Nadeel van Burst is dat er dingen zichtbaar worden die met Visibility State zijn uitgezet.
Ik zie eigenlijk verder niet veel verschillen tussen burst en explode.

Toch maar met Lisp aan de gang denk ik.
Bedankt.

JieBie

Berichtdoor JieBie » vr 19 jul 2024, 15:06

Daar ben ik nog een keer.

Ik heb net de lisp routine ingeladen met extensie .VLX
Maar die doet hetzelfde als de code in de toolpallet. (bijlage)

Op dit draadje https://www.theswamp.org/index.php?topi ... #msg382548 staat een code die het waarschijnlijk wel doet, maar hoe krijg ik die code in dat bestand.
Als ik hem open met notepad zie ik allerlei rare karakters.

Als ik een .lst bestand open kan ik die tekst er wel inkrijgen.
Maar na het laden kan ik hem niet gebruiken. (bijlage)

Wie kan mij verder helpen?
Bijlagen
DBSB.zip
(965 Bytes) 16 keer gedownload
db2sb.zip
(996 Bytes) 16 keer gedownload

JieBie

Berichtdoor JieBie » vr 19 jul 2024, 16:19

En ja hoor, ik heb het voor elkaar.
Niet door het aanpassen van een van de bestanden, maar ik heb een complete .lsp gevonden.

In de bijlage, voor ieder die dit kan gebruiken.
Bijlagen
undynamic.zip
(1.43 KiB) 18 keer gedownload