Regelmatig krijgen we van klanten de vraag hoe projectbestanden het best beheerd en gemanaged kunnen worden, en dan vooral met het oog op samenwerking binnen hetzelfde project. Vooral Revit gebruikers zien soms door de bomen het bos niet meer en lopen vast in de vele mogelijkheden. We kappen wat bomen weg en verruimen uw blikveld door de mogelijkheden op een rijtje te zetten.

Voor het beheren van bestanden en data zijn er best veel 'smaakjes' te kiezen. Wil men echter ook realtime samenwerken (in Revit) dan is de keuze al wat beperkter en zal deze doorgaans worden bepaald door met wie u wilt samenwerken en of de vereiste functionaliteiten aanwezig zijn. Ook zijn de kosten niet geheel onbelangrijk. Wat valt er zoal te kiezen?
- Revit Worksharing;
- Revit Worksharing & Revit Server;
- Autodesk Vault;
- Autodesk Vault & Revit Server;
- BIM 360 Design;
- eTransmit for Revit;
- FTP Sites/Cloud Apps/WAN Accelerators.
Revit Worksharing - Samenwerken binnen een organisatie met één vestiging
Deze

vorm is geschikt voor organisaties die met meerdere gebruikers binnen het eigen lokale netwerk (LAN) in een Revit model willen samenwerken. Hierbij worden modellen op een netwerkschijf opgeslagen die toegankelijk zijn voor Revit gebruikers. Revit Worksharing mist echter het samenwerken met externe partijen, maar ook andere functies die van belang zijn. Zo schort het bijvoorbeeld aan automatisch versiebeheer of het plaatsen van opmerkingen binnen een model. Aanvullende software kan dit oplossen maar zal de kosten aardig verhogen. Ook handmatig versiebeheer is natuurlijk nog mogelijk maar is door de tijd ingehaald en bovendien erg foutgevoelig.
Rechtenbeheer is met Revit Worksharing overigens ook nauwelijks mogelijk. Door gebruik te maken van 'Worksets' kunnen Revit modellen, of onderdelen daarvan, nog enigszins worden afgeschermd maar dan houdt het wel zo'n beetje op. Dat hoeft doorgaans echter niet zo'n probleem te zijn omdat alle betrokkenen binnen dezelfde organisatie werken. Doordat er niet met externe partijen wordt samengewerkt hoeft het netwerk bovendien niet verbonden te worden met het internet en is data goed beveiligd tegen indringing van buitenaf. Dit kan doorslaggevend zijn voor organisaties die met gevoelige ontwerpinformatie werken, zoals defensie, justitiële inrichtingen en financiële instellingen, etc.
De kosten ten slotte. Daar kunnen we kort over zijn: die zijn er nagenoeg niet. Een netwerk is doorgaans al aanwezig en Worksharing is onderdeel van Revit. Dan blijft een extra netwerkschijf en het reguliere beheer over: praktisch verwaarloosbaar.
Geen installatie vereist |
Alleen intern samenwerken |
Beperkt beheer nodig |
Geen toegangsbeheer |
Hoog veiligheidsniveau |
Geen versiebeheer |
Lage initiële kosten |
Geen opmerkingen plaatsen |
Lage onderhoudskosten |
|
Revit Worksharing & Revit Server - Samenwerken met meerdere vestigingen (WAN)
Heeft

een organisatie meerdere vestigingen of werkt het samen met -betrouwbare- andere organisaties, dan kan 'Worksharing' in combinatie met 'Revit Server' worden gebruikt. Met Revit Server wordt Worksharing niet alleen mogelijk binnen het eigen netwerk (LAN) maar ook op andere netwerken (WAN). Deze vorm is erg flexibel met betrekking tot 'scalability' en kan eenvoudig worden op- of afgeschaald.
Net als bij 'Worksharing' is het beheer van rechten beperkt. Omdat externe partijen nu ook toegang hebben wordt de veiligheid van deze data wel belangrijker en kan een reden zijn om juist niet voor deze vorm te kiezen.
Dan nog de kosten. Voor de software hebben we natuurlijk Revit Server nodig, die is gelukkig gratis. Maar de software draait alleen op Windows Server en is voor elke Host of Accelerator een Windows Server-licentie nodig. Ook voor de hardware moeten er meer kosten worden gemaakt omdat elke Host of Accelerator een eigen server nodig heeft. Daar komen aanvullende kosten bij voor de implementatie, het beheer en het periodiek onderhoud van de servers. Deze kosten kunnen aardig oplopen en is een factor waarmee rekening gehouden dient te worden.
Intern en extern samenwerken |
Geen rechtenbeheer |
Samenwerken op afstand |
Geen versiebeheer |
Eenvoudig in gebruik |
Geen opmerkingen plaatsen |
Controle over eigen data |
ICT kennis vereist |
Onafhankelijk van derden |
Hoge initiële kosten |
|
Hoge onderhoudskosten |
Autodesk Vault
Autodesk Vault is een datamanagement oplossing die zijn oorsprong heeft in Inventor. Het biedt aanvullende functionaliteiten, zoals Check in- Check out en versiebeheer. Wanneer er bestanden op de Vault server uitgecheckt zijn wordt er voor de gebruiker die het bestand uitcheckt een lokale kopie van het uitgecheckte bestand gemaakt. Op dat moment zien andere gebruikers dat het bestand uitgecheckt is en dat ze er niet in kunnen werken. De gebruiker die het bestand heeft uitgecheckt werkt intussen lokaal verder in het bestand. Zodra de gebruiker klaar is met het bestand wordt het bestand weer ingecheckt in de Vault. De Vault heeft beschikking over een geïntegreerde viewer, zodat sheets ook bekeken kunnen worden door projectmedewerkers die geen Revit tot hun beschikking hebben. Daarnaast biedt de Vault functionaliteit zoals een geïntegreerde back-up, opmerkingen plaatsen (redlining), meerdere bestanden tegelijk printen (batchprinting) en is het mogelijk Families rechtstreeks uit Vault in te laden.
Net als bij Revit Server is dit een oplossing waarbij er zelf gezorgd moet worden voor Servers en opslagcapaciteit. Ook moet er Intern ICT-kennis aanwezig zijn en moet rekening gehouden worden met installatie, beheer en onderhoud van het systeem. Nadeel is dat er met de Vault niet gebruik kan worden gemaakt van worksharing. Daarnaast betaal je bij Vault Professional kosten per gebruiker. Hierdoor wordt Vault een vrij prijzige oplossing.
Intern en extern samenwerken |
Geen worksharing |
Samenwerken op afstand |
Opslagcapaciteit |
Geïntegreerde back-up |
ICT-kennis vereist |
Versie en rechtenbeheer |
Hoge initiële kosten |
Opmerkingen plaatsen |
Hoge onderhoudskosten |
Schaalbaarheid |
|
Autodesk Vault & Revit Server
Twee van de voorgaande oplossingen kunnen ook gecombineerd worden, namelijk Revit Server en Vault. Revit Server wordt dan door een organisatie gebruikt om samen te werken aan een model totdat deze klaar is om gedeeld te worden met externe partijen. Omdat Vault over betere versie, toegang- en beheersfunctionaliteiten beschikt wordt het model op Vault geplaatst en (selectief) toegankelijk gemaakt voor externe projectleden. Deze combinatie biedt de voordelen van beide pakketten, maar de kosten om beide omgevingen in te richten en te beheren lopen hierdoor aardig op.
Intern en extern samenwerken |
Opslagcapaciteit |
Samenwerken op afstand |
ICT-kennis vereist |
Geïntegreerde back-up |
Hoge initiële kosten |
Versie en rechtenbeheer |
Hoge onderhoudskosten |
Opmerkingen plaatsen |
|
Schaalbaarheid |
|
BIM 360 Design
BIM 360 Design is een combinatie van functionaliteiten waarbij zowel interne als externe projectteams met elkaar, vanuit de Cloud, kunnen samenwerken. Met BIM 360 Design deel, bewerk en beheer je je projectbestanden, is het mogelijk toegangsbeheer te regelen op bestand-, folder, project, gebruiker of bedrijfsniveau en worden bestandsversies opgeslagen, bijgehouden en automatisch doorgenummerd. Ook het maken van opmerkingen, opvragen van informatie en volgen van versies en wijzigingen is met BIM 360 Design mogelijk en worden overzichtelijk gepresenteerd. De combinatie van BIM 360 Design en BIM 360 Docs zorgen voor een gestroomlijnd werkproces waarbij elke gebruiker, op elk moment en elke locatie, toegang heeft tot de laatste projectinformatie.
Data op de Autodesk BIM 360 Cloudservers zijn beveiligd tegen aanvallen van buitenaf en worden meervoudig gebackupped. Kans op dataverlies is dus vrijwel nihil. Voor installatie van BIM 360 Design hoeft de beheerder geen ICT kennis te hebben; alles wordt tijdens de installatie netjes ingesteld en de gebruiker kan direct aan het werk. Prijzige hardware en aanvullende software is niet nodig en ook onderhoud is niet van toepassing omdat het serveronderhoud door Autodesk wordt beheerd. Een totaaloplossing dus die veel biedt en weinig moeite kost.
Het kostenplaatje is vrij eenvoudig: alles wat nodig is, is een abonnement op BIM 360 Design en een gebruiker kan voor een periode van 1 of 3 jaar met de Cloud-service werken. De licentie van een abonnement wordt uiterlijk binnen 3 werkdagen geleverd maar het is meer regel dan uitzondering dat deze de volgende werkdag al geleverd wordt en medewerkers direct aan de slag kunnen.
Intern en extern samenwerken |
Jaarlijks terugkerende kosten |
Werken in de Cloud, altijd en overal |
|
Toegangs- en versiebeheer |
|
Flexibel, makkelijk op- en afschalen |
|
Geen initiële- en onderhoudskosten |
|
Snel aan de slag |
|
Overige mogelijkheden
Dan zijn er nog een tweetal mogelijkheden die weliswaar (helaas) nog veel worden toegepast maar eigenlijk niet aan te raden zijn. Deze methoden stoelen vooral op de 'oude' manier van werken waarbij bestanden worden losgekoppeld van het bronbestand en het delen van bestanden wordt gedaan door verzending of het up-/downloaden daarvan:
eTransmit for Revit
Met de add-in eTransmit for Autodesk Revit kun je een Revit model met alle bijbehorende bestanden kopiëren naar één enkele folder. Op deze wijze creëer je een complete dataset die per mail of up-/download dienst (WeTransfer, Dropbox, etc.) naar interne en externe partijen kan worden gestuurd. Omdat versies los worden gekoppeld van het bronbestand is het belangrijk dat u zelf goed in de gaten houdt welke partij met welke revisie aan het werk is en wanneer deze weer gevoed moeten worden met actuele informatie. Een klus die erg foutgevoelig is en regelmatig tot torenhoge onkosten leidt.
Eenvoudig proces |
Geen Worksharing |
Geen, tot lage kosten |
Dataset voorbereiden omslachtig |
|
Snel verouderde informatie |
|
Geen versiebeheer |
|
Geen toegangsbeheer |
|
Geen opmerkingen plaatsen |
FTP Sites – Cloud Apps – WAN Accelerators
Met deze methoden kunnen bestanden gedeeld en kan data uitgewisseld worden. Worksharing is dan niet mogelijk, maar met deze methoden is het voordeel dat de data gecentraliseerd staat op één fysieke locatie.
Afgezien van dit voordeel bieden deze oplossingen geen van de in de andere onderdelen besproken voordelen. Als je bestanden op deze wijze distribueert moet je dus goed zelf in de gaten houden welke revisie het betreft.
Dit kan gedaan worden middels naamgeving van de bestanden of een substructuur in de mappen van het betreffende project.
Data gecentraliseerd |
Geen Worksharing |
Relatief lage kosten |
Beveiligingsrisico |
|
Afhankelijkheid van derden |
|
Geen geïntegreerde backup |
|
Geen versie- en rechtenbeheer |
|
Geen opmerkingen plaatsen |
Vergelijkend overzicht
Om snel een keuze te kunnen maken tussen de verschillende mogelijkheden is onderstaand overzicht wellicht handig:
Tot slot
In dit artikel hebben we de verschillende mogelijkheden op een rijtje gezet om bestanden te delen en samen te werken in een project. In de komende artikelen bespreken we de diverse mogelijkheden individueel, en duiken we uitvoerig in de details. Uiteindelijk zullen de artikelen u van alle informatie voorzien om een afgewogen keuze te kunnen maken welke vorm het meest geschikt is voor u. Houd hiervoor onze nieuwsbrieven en dit forum in de gaten!