Laagkleur aanpassingen in Xref updaten niet

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Leonie, Nicoletta, Diederick, Alejandra, Coen, Bram, Roy_M, DavidN, Anton

Storm

Laagkleur aanpassingen in Xref updaten niet

Berichtdoor Storm » di 03 apr 2012, 14:30

Hallo,

Ik krijg steeds vaker (en zowaar ikzelf ook een half uur terug) de vraag dat als men in een xref de kleuren van een laag aanpassen en in de hoofdtekening de xref reloaden, dat de kleuren dan niet veranderen maar hetzelfde blijven.

De remedie die ik daar tegen heb is het verwijderen van die xref en um helemaal opnieuw inladen. Het nadeel is echter dat bevroren lagen in een viewport dan weer opnieuw ingesteld moeten worden.

Ik heb het idee dat dit een "probleem" is die speelt in/sinds Autocad 2012 want ik heb het nooit eerder gemerkt.

Is er een bepaalde instelling die er voor zorgt dat de kleuren niet updaten als je de xref reload na een wijziging?

De lagen hebben in de layermanager voor zover mij bekend geen 'VP color' overwrite, dus daar kan het niet aan liggen.

Gezien het meestal geen tijdrovende klus is om de xref opnieuw in te laden en de lage frequentie zie ik zelf geen noodzaak daar onderzoek naar te doen, maar wellicht is dit een bekend probleem?

Dpagie

Re: Laagkleur aanpassingen in Xref updaten niet

Berichtdoor Dpagie » wo 11 apr 2012, 08:52

De term 'VP Color overwrite' zegt me niet veel, maar houdt dat in dat je bij je properties de kleur van een layer aanpast?

Ik heb het ook weleens gehad maar dat had ik dus de kleur in een layer van de Xref aan gepast. Als deze op layer staat wordt deze wel gewoon aangepast bij een update.

Storm

Berichtdoor Storm » wo 11 apr 2012, 10:57

Heey,

VP color overwrite bedoel ik in deze dat de kleur is aangepast in de viewport. Als je dan in de layermanager kijkt heeft die laag een daar een achtergrondkleur. Dit is alleen van toepassing op de viewport, dus het origineel (in de model) behoud gewoon zijn eigen laagkleur.

Maar in dit geval pas je dus een grijze lijn aan naar een groene lijn in het Xref DWG bestand. Vervolgens ga je naar de hoofdtekening waar je deze xref onder hebt hangen en update je deze, maar de lijn blijft vervolgens grijs.
Als je de xref dan verwijderd en opnieuw inlaad is de lijn wel groen.

Ik vraag me dus af waarom die lijn niet bij de update van kleur veranderd maar blijft zoals voor de wijziging. In de model is de laagkleur niet aangepast leek het, dus het zou in mijn optiek een andere oorzaak moeten hebben.

Jan Heesch

Berichtdoor Jan Heesch » ma 16 apr 2012, 10:18

Hallo Storm,

Ik herken het probleem en heb verder ook geen andere oplossing gevonden dan de Xref te verwijderen en daarna opnieuw in te laden.
Ook ik heb het alleen bij 2012 ervaren en niet bij voorgaande versies.
Ik heb de vraag inmiddels ook gepost in het forum van AutoCADExchange. Wellicht heeft daar iemand de oplossing die we zoeken.

Storm

Berichtdoor Storm » ma 16 apr 2012, 11:19

Ben ik in ieder geval niet de enige die gek is :P.

Jan Heesch

Berichtdoor Jan Heesch » ma 16 apr 2012, 16:57

Storm,

De oplossing voor ons probleem is in feite simpel.
de variabele VISRETAIN van de tekening waarin de Xref is ingelezen moet op 0 staan.
Alleen dan prevaleren de laaginstellingen van de Xref boven de instellingen zoals ze in de hoofdtekening staan.
Dit houdt wel in, dat de instellingen die je eventueel in de Xref gerelateerde layers van de hoofdtekening aanpast NIET worden bewaard.
Dus OF alle aanpassingen in de Xref doen OF alle aanpassingen in de hoofdtekening.

Storm

Berichtdoor Storm » di 17 apr 2012, 09:16

Hmz, ik wou eerst berichten dat het niet zo leek te zijn, maar na wat heen en weer testen heb ik het effect kunnen recreëren.
Visretain staat bij ons standaard op 1, ik zal dat aanpassen in de template.

Weer wat geleerd :). Top!
AutoCAD System Variable: VISRETAIN
Control if you want your XREFs to retain the visual changes or not.

Sometimes we change colors of the layers of an XREF for different reasons. Eventually we might want to get the layers to they original state. If we inserted the XRef on 0,0,0 coordinates and didn´t move it, scale it or clip it, we can just detach it and attach it again.
But in many circumstances we might have moved, clipped or scaled the xref, so we don't want to do that again. If we want to get the layers to they original color, we can use the command VISRETAIN. This system variable controls whether the changes made to XREFs are retained or are only temporal. If the variable is set to 1, the changes are kept, if we set it to 0, reloading the XREF will bring back the original colors.