Eigen commando's maken

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Leonie, Nicoletta, Diederick, Alejandra, Coen, Bram, Roy_M, DavidN, Anton

Storm

Eigen commando's maken

Berichtdoor Storm » vr 02 okt 2009, 19:09

Hallo,

Hoe kun je eigen commando's maken?
Ik weet hoe ik buttons kan maken met een macrocode, maar er zit geen commando aan verbonden waardoor je toch altijd weer op de knop moet drukken. Een commando wat je dus herhaaldelijk wilt gebruiken moet je dus steeds aanklikken.

Is er een simpele manier om die buttons met een commando te doen of moet je daarvoor met lisps gaan werken?

En is er een handige handleiding ergens te vinden hoe dit te realiseren, een lisp is anders opgebouwd dan de macro-code.

Gast

Re: Eigen commando's maken

Berichtdoor Gast » ma 05 okt 2009, 16:18

Hallo,

Eigen commando's maken is een vak apart, en kan inderdaad met macro's of met lisp.

Om jou basisvraag te beantwoorden. Je kunt een eigen macro schrijven, zodat deze onder een knop kan zitten. Maar elke knop zet iets op de commandoline. Dus zou je elk commando ook in kunnen typen. De juiste tekst zie ja als je op de betreffende knop klikt. De snelkoppelingen die hier bij kunnen horen, kun je instellen in een pgp bestand. Dit zijn alle toetsenbord-combinaties, zoals L voor line. Type enkel een L <enter> en het commando line wordt geactiveerd.

De pgp file vind je onder de volgende knop op de ribbon "manage":

[img]https://www.cadaccent&#46nl/forum/images/pgp0.png[/img]

In een kladblok wordt de volgende lijst zichtbaar:

[img]https://www.cadaccent&#46nl/forum/images/pgp1.png[/img]

Scroll een stukje naar beneden, en verander de commando's of vul ze aan. Let op typefouten!

Succes.

Storm

Berichtdoor Storm » di 06 okt 2009, 11:54

Als ik een macroknop maak zit hier geen 'commando' aan, hoe kan ik deze dan toevoegen aan dit pgp bestand?

Als ik mijn bewuste knop aanklik (een macro om de ucs horizontaal te zetten en in te zoomen op de gekozen lijn) staat er geen specifiek commando (behalve welke die in stappen uitvoerd (_ucs > ob > plan > zoom etc.).

Dus hoe doe ik dat toevoegen dan?

Gast

Berichtdoor Gast » di 06 okt 2009, 12:19

Beste,

Even navraag gedaan, en het blijkt zo te zijn dat er toch een scheiding zit tussen de macro's en de toetsenbord-commando's.

Een macro kan niet onder een toets. Dan is er toch een lisp routine nodig, die wordt weggeschreven.

Storm

Berichtdoor Storm » di 06 okt 2009, 15:06

Sh*t, moet ik toch weer de boeken in duiken :P.

Ergens nog een goede how-to te vinden?

Storm

Berichtdoor Storm » vr 05 feb 2010, 21:03

Ah, wat een lust dat ik nu weet hoe je commando's in een lisp kunt verwerken. Het is het simpelste van het simpelste van lisp routines, maar ik kan nu in ieder geval een hele reeks toetsen of commando's met 1 druk op de knop uitvoeren.

Hoe dan ook, ik ben er uit.

Gast

Berichtdoor Gast » do 11 feb 2010, 15:04

Beste,

Succes met de werkzaamheden.

Mocht u nog hulp nodig hebben, dan horen wij het als cad spectialist graag.

loeky100

Berichtdoor loeky100 » wo 27 feb 2013, 13:28

is het niet mogelijk om een "opname" te maken van je handelingen, deze op te slaan onder bv. "opname-1" en daarna "opname-1" onder de knop weg te schrijven.

groeten, Loek

Storm

Berichtdoor Storm » do 28 feb 2013, 10:21

Dat kan, in de ribbon zit een macro opneem functie (zoiets als in Excel van het office pakket). Zal vast ook wel ergens buiten de ribbon te vinden zijn, maar opnemen is mij iets te omslachtig :).

Daarbij kun je die functies volgens mij alleen aan een knop hangen, of daar ook een commando aan gehangen kan worden is mij dan niet bekend.