edit attribute in meerdere instanties van één blok

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Leonie, Nicoletta, Diederick, Alejandra, Coen, Bram, Roy_M, DavidN, Anton

Jan Heesch

edit attribute in meerdere instanties van één blok

Berichtdoor Jan Heesch » do 10 mei 2012, 16:38

De titel van dit onderwerp is wellicht enigszinds verwarrend.
Wat ik bedoel is het volgende:
We gebruiken een blokje genaamd 'meetpunt' waarin een aantal attributes zijn opgenomen, zoals puntnummer en appendage.
Nu kwam een collega met de vraag of het ook mogelijk is om één bepaalde value van appendage, dat in meerdere instanties van het blok binnen zijn tekening is gebruikt in één keer aan te passen. (b.v. van T-stuk 300 naar T-stuk DN300-300-300)
Let wel: in andere instanties van het blok in dezelfde tekening is bij appendage een andere waarde ingevoerd en die moeten dus niet worden aangepast.

Joost

Re: edit attribute in meerdere instanties van één blok

Berichtdoor Joost » do 10 mei 2012, 20:06

Hallo Jan,

De vraag die je stelt is naar mijn idee tegenstrijdig. Zie onderstaande Quote van de vraag die je stelde. In de voorlaatste zin zeg je dat je verschillende kopieen van een block binnen dezelfde tekening juist wel wilt aanpassen, en in de laatste zin zeg je dit juist niet te willen.

Zou jet het wat beter toe kunnen lichten?

Groet Joost
Jan Heesch schreef:De titel van dit onderwerp is wellicht enigszinds verwarrend.
Wat ik bedoel is het volgende:
We gebruiken een blokje genaamd 'meetpunt' waarin een aantal attributes zijn opgenomen, zoals puntnummer en appendage.
Nu kwam een collega met de vraag of het ook mogelijk is om één bepaalde value van appendage, dat in meerdere instanties van het blok binnen zijn tekening is gebruikt in één keer aan te passen. (b.v. van T-stuk 300 naar T-stuk DN300-300-300)
Let wel: in andere instanties van het blok in dezelfde tekening is bij appendage een andere waarde ingevoerd en die moeten dus niet worden aangepast.

Jan Heesch

Berichtdoor Jan Heesch » vr 11 mei 2012, 07:43

Joost,

Het zit zo:
het blok heeft een attribute, waarin de appendage wordt aangegeven die op het betreffende punt is ingemeten.
Dat kunnen vele verschillende appendages zijn.
Maar dezelfde waarde kan wel meermalen in de tekening voorkomen.
De vraag is nu of en zo ja hoe het mogelijk is om in één keer de attribute waarde aan te passen van die kopieën van het blok, waarin de desbetreffende waarde voorkomt.
Dus wel alle kopieën met b.v. T-stuk, maar niet die waar voor hetzelfde attribute een andere waarde is ingevoerd.

Ik hoop dat mijn vraag hiermee iets duidelijker is.

Storm

Berichtdoor Storm » vr 11 mei 2012, 09:20

Hallo,

Als ik het goed begrijp heb je 1 type block (zelfde naam) in de tekening staan, maar je wilt er maar een aantal veranderen.

Het nadeel is dat als je 1 block bewerkt, ze allemaal worden aangepast.

De enige manier die ik zo snel weet is dat je de blockjes die je wilt aanpassen even wegkopieerd (UCS in world > copy from basepoint 0,0,0) in een nieuwe tekening, daar het commando RENAME uitvoert om het blockje een iets andere naam te geven. Vervolgens pas je in de blockeditor aan wat je wilt veranderen.

Na het opslaan kopieer je de boel vervolgens weer terug in de tekening en klaar is kees.

Let wel, mocht een aanpassing op het block niet lijken te zijn doorgevoerd, voer dan het commando ATTSYNC nog even uit op het block. Bepaalde aanpassingen in een block aan attribute teksten worden niet gelijk weergegeven als je alleen het block saved.

Hoop dat dit het antwoord is dat je zoekt.

Jan Heesch

Berichtdoor Jan Heesch » ma 14 mei 2012, 11:35

Storm,

Bedankt voor je reactie, maar dit is niet wat ik zoek.
Het gaat er niet om het blok aan te passen, maar om een specifieke attribute value aan te passen.
Voor de duidelijkheid:
We hebben een blok genaamd "meetpunt" dat betaat uit een (insertion)punt en een aantal attributes.
Dit blok gebruiken wij om een meetpuntenlijst te genereren, waarin de xyz-coördinaten en de waardes van de ingevoerde attributes opgenomen zijn.
één van die attributes heet appendage en het gaat er om de ingevulde waarde (die meerdere keren kan voorkomen)van dat attribute in 1 keer te wijzigen in een andere waarde.
In dit specifieke geval is voor dit attribute de waarde "t-stuk" ingevuld en dit moet worden "t-stuk 300x300".
Hetzelfde blok komt echter ook voor met voor hetzelfde attribute een andere waarde (b.v. afsluiter) en die moet ongewijzigd blijven.

Storm

Berichtdoor Storm » ma 14 mei 2012, 13:27

Dan had de bovenstaande optie ook prima gekunt, hetzij het een omslachtige manier was.

Als ik het dan nu goed begrijp is het heel simpel.

https://gaim.nl/files/voorbeeld121331aa.png" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ze allemaal de zelfde waarde hebben selecteer je gewoon alle blockjes waarvan je deze wilt veranderen en zet je gewoon een andere tekst neer in de properties.

Hopelijk is dit wel het antwoord, anders hoor ik het graag :).