Blokken automatisch nummeren

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Leonie, Nicoletta, Diederick, Alejandra, Coen, Bram, Roy_M, DavidN, Anton

Dpagie

Blokken automatisch nummeren

Berichtdoor Dpagie » do 07 jun 2012, 12:55

Hallo,

Ik moet voor mijn werk regelmatig een raster maken en de snijpunten nummeren, dit doe ik met een block welke bestaat uit een kruisje (voor de coördinaten) met een text (attribute).

Op dit moment plaats ik het block op de juiste plek en moet ik handmatig de text aanpassen (01, 02, 03, enz..). Bij kleine rasters is dit te doen maar bij grotere rasters wordt het vervelend, vooral als er haast bij is.

Mijn vraag is, is er een mogelijkheid dat de tekst automatisch verandert naarmate je het block kopieert. Dus ik pak een block, voer 01 in, kopieer deze voor het volgende punt, en dan zou de tekst automatisch 02 moeten worden.

Ik heb wat gezocht op het internet maar daar ben ik niet veel wijzer van geworden. Ik zie vooral sites waar ze praten over programmeren etc. en daar heb ik geen kaas van gegeten. ;)

Weet iemand de oplossing?

Joost

Re: Blokken automatisch nummeren

Berichtdoor Joost » do 07 jun 2012, 19:54

Hallo,

Inderdaad worden dit soort vraagstukken opgelost met programmeer technieken.

Als het antwoord op de volgende twee vragen ja is, dan kan het wellicht ook met een dynamisch block:

Is de afstand tussen de kruisingen altijd gelijkmatig verdeeld?
Is er een maximum aantal kruisingen te bedenken, wat ooit voor zal komen?

Ik hoor het wel.

Groet Joost

Storm

Berichtdoor Storm » vr 08 jun 2012, 00:17

Misschien niet de beste oplossing, er zal vast een manier zijn waardoor in een block een FIELD waarde opgenomen kan worden die een increment (verhoging) meekrijgt elke keer als het block geplaatst wordt.

Ik moet ergens een lisp hebben die dat doet, maar dan moet ik op me werk zijn en ben momenteel nog vakantie aan het vieren. Het enige wat dan nodig is, is het block aanpassen en het nummer staat er al.

Een andere manier, maar die wel wat meer onderzoek nodig heeft over de precieze werking ervan, is het TCOUNT commando. Deze werkt echter niet in Autocad LT.

De werking gaat ongeveer als volgt. Maak een text aan met een waarde (1 ofzo). kopieer deze door in het grid over een horizontale lijn. Daarna kopieer je het verticaal.

1 - 1 - 1 (horizontaal, daarna naar beneden/omhoog)
1 - 1 - 1
1 - 1 - 1

Voer daarna het TCOUNT commando uit en selecteer alle tekstelementen (is het enige wat het selecteert, dus een totaal selecte inclusief lijntjes en andere objecten kan ook)

Gevraagd wordt om een X, Y of Select-order. Kies dat laatste
Geef dan een waarde op waarmee je wilt beginnen (voor de komma) en een waarde waarmee je wilt verhogen (of verkleinen, achter de komma). Beginwaarde,verhoging.
Kies daarna 'Overwrite' en zie daarna alle getallen omnummeren.

Het 'probleem' hierin is dat een totaal selecte ergens een beginpunt kiest. Daar ben ik zelf nog niet achter hoe dat werkt.
Ik weet wel dat als je wilt dat de 1 linksboven begint en de 50 (of wat dan het laatste getal is) rechtsonder dat je de getallen op volgorde moet selecteren in plaats van ze in 1x te selecteren.

Lang verhaal kort, wellicht dat deze youtube video wat meer duidelijkheid schept.

AyMTyLeBvqM&feature=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

1 voor 1 selecteren is misschien niet z'n geweldige vooruitgang, maar het is sneller dan alles met de hand invoeren. Met een grid van 100x100 ben je wellicht even bezig :P.

Hoop dat je er wat aan hebt. Desnoods bekijk ik die lisp nog even nader. Dat is letterlijk klikken en niet meer naar kijken.

Dpagie

Berichtdoor Dpagie » vr 08 jun 2012, 13:53

joost schreef:Hallo,

Inderdaad worden dit soort vraagstukken opgelost met programmeer technieken.

Als het antwoord op de volgende twee vragen ja is, dan kan het wellicht ook met een dynamisch block:

Is de afstand tussen de kruisingen altijd gelijkmatig verdeeld?
Is er een maximum aantal kruisingen te bedenken, wat ooit voor zal komen?

Ik hoor het wel.

Groet Joost
De afstand tussen de kruisingen is altijd gelijk ja, het maximum zal nooit meer dan 500 zijn (ik heb gelukkig nog nooit zoveel punten gehad, maar ik houd het ruim :) ).

@ Storm_[GAIM.NL], ik heb die TCOUNT geprobeerd, maar dat werkt niet, hij pakt de blocks niet als ik ze wil selecteren.

Ik heb ook zo'n lisp gevonden, waardoor je INSERTC kan gebruiken, ik kon ze wel kopieren, maar de waarde liep helaas niet op terwijl het Index getal wel opliep. Alleen dat Index getal is alleen in de properties te zien, dus daar heb ik niet veel aan. Misschien kan ik iets veranderen aan de text in het block waardoor het wel zichtbaar is.

In ieder geval bedankt voor jullie reactie!

/Edit: Het block was wel goed, ik vulde een verkeerde waarde in bij de functie INSERTC. Ik kan nu de blokken kopieren terwijl de waarde oploopt. Dit gaat weer vele minuten schelen! :)

Storm

Berichtdoor Storm » vr 08 jun 2012, 14:09

Wellicht niet de bedoeling, maar de teksten moeten wel losse objecten zijn. Als de tekst in een block staat zal je die moeten exploderen.

Maar gezien je al een lispje gevonden hebt die doet wat jij wilt lijkt me het, problem solved :).

mpols

Berichtdoor mpols » wo 18 sep 2013, 17:28

Ongeveer 1,5 jaar later probeer ik ook om blokken automatisch te laten nummeren. De lisp waarbij je de commando INSERTC kan gebruiken kan ik niet vinden op internet. Kan iemand mij helpen aan deze lisp? Ik zal er erg mee geholpen zijn.