Behoud van lagen bij joinen met pedit

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Leonie, Nicoletta, Diederick, Alejandra, Coen, Bram, Roy_M, DavidN, Anton

Arjan

Behoud van lagen bij joinen met pedit

Berichtdoor Arjan » vr 17 aug 2012, 16:11

Goedendag,

Ik wil graag dat als ik meerdere lijnen join met behulp van Pedit. Dat dan de lagen behouden blijven. Dus dat er alleen polylijnen van dezelfde laag worden samengevoegd.

Kan dit?

Mvg
Arjan

Storm

Re: Behoud van lagen bij joinen met pedit

Berichtdoor Storm » vr 17 aug 2012, 18:07

Hmz, deze vraag vraagt om een voorbeeld.

Wat moet ik me voorstellen bij het probleem? Zijn er aaneengesloten (losse) lijnen die per segment van laagnaam wisselen?

Voor zover ik weet kun je als je 1 lijn A hebt en 1 lijn B deze niet als 1 lijn laten fungeren en toch 2 laagnamen hebben.

Ik heb de situatie die zich naar mijn idee voordoet proberen te schetsen.

https://youtu.be/oq7wVCPw62E" onclick="window.open(this.href);return false; In dit youtube filmpje staat een voorbeeld.

Wellicht is het verstandig het JOIN commando te gebruiken ipv PEDIT > JOIN. En enkel de laag aan (dus de rest uit) die je in een polylijn wilt hebben. En dit dan te doen met elke laag (zoals op het einde van dat filmpje).

Mocht dit niet de oplossing zijn dan hoor (en zie, c.q. bijlage) ik dat graag.

Arjan

Berichtdoor Arjan » ma 20 aug 2012, 07:47

Goedemorgen Storm,

De optie om eerst de laag te isoleren en dan te joinen zou idd werken. Alleen ik wil graag de hele tekening in 1 keer doen. Ik heb een tekening uit een meting waarbij de lijnen uit meerdere losse segmenten bestaan. Maar die aansluiten op lijnen uit een andere laag. Ik wil graag dat autocad de lijnen per laag joint en dus niet een de segmenten van de ene laag joint met de segmenten uit een andere laag.

Het leek mij niet geheel ondenkbeeldig dat autocad hier een funtie voor zou hebben.

Groet Arjan

Joost

Berichtdoor Joost » di 21 aug 2012, 10:45

Goedemorgen Storm,

De optie om eerst de laag te isoleren en dan te joinen zou idd werken. Alleen ik wil graag de hele tekening in 1 keer doen. Ik heb een tekening uit een meting waarbij de lijnen uit meerdere losse segmenten bestaan. Maar die aansluiten op lijnen uit een andere laag. Ik wil graag dat autocad de lijnen per laag joint en dus niet een de segmenten van de ene laag joint met de segmenten uit een andere laag.

Het leek mij niet geheel ondenkbeeldig dat autocad hier een funtie voor zou hebben.

Groet Arjan

Hallo Arjan,

Naar mijn idee wil je aansluitende lijnen van dezelfde laag aan elkaar knopen, terwijl aansluitende lijnen van een andere laag genegeerd worden.

Optie 1:

Ik denk dat dit het beste kan middels twee commando's:

Qselect <enter>. In het dialoogvenster zul je dan een selectie kunnen maken van alle lijnen op een gekozen laag. Deze lijnen blijven geselecteerd na een klik op OK.

Join <enter>. Hiermee kunnen alle lijnen uit deze selectie samengevoegd zullen worden.

Dit zul je inderdaad voor alle losse lagen moeten herhalen, wat een groot nadeel is.

Optie 2:

Na een korte zoektocht van een collega kwamen we bij deze lisp routine:

pljoin.lsp
Bron: www.cadtutor.net
(Kies voor "opslaan als" onder het rechter muisknop menu om deze file als*.*.lsp file op te slaan.)

Deze lisp routine kun je downloaden waarna je de file zelf naar de modelspace van AutoCAD kunt slepen. Hierna is het commando pljoin <enter> mogelijk.

Ik hoop dat je hiermee wat verder komt.

Groet Joost

Arjan

Berichtdoor Arjan » di 21 aug 2012, 12:13

Hallo Joost,

bedankt voor je reactie. Ik ga de lisp proberen.

Mvg
Arjan