z-waarde 3D polyline

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Leonie, Nicoletta, Diederick, Alejandra, Coen, Bram, Roy_M, DavidN, Anton

lkf.brouwer

z-waarde 3D polyline

Berichtdoor lkf.brouwer » ma 04 mar 2013, 14:02

Goedendag.

Mijn werk bestaat uit het maken van modellen voor grondverzetmachines. Dit doe ik nog niet zolang en kom ik bij elk model weer hetzelfde probleem tegen.

Tussen 2 polylines met elk hun eigen z-waarde teken ik een lijn. Deze convert ik naar een 3D polyline. Nu wil ik deze lijn van z-waarden voorzien. Moet ik nu echt elke keer weer alle grips appart bij langs gaan om de z-waarde in te vullen? Of is er een snellere manier. Bijv. door een begin- en eindhoogte in te vullen?

Met vriendlijke groet,
Frans

Ingeborg

Re: z-waarde 3D polyline

Berichtdoor Ingeborg » di 05 mar 2013, 10:24

Hoi Frans,

Naar aanleiding van jouw vraag ben ik wat gaan uitproberen, maar ik stuit nog op wat vragen.

Ten eerste, waarom teken je een lijn en converteer je die naar een 3D-polylijn? Zou het niet beter zijn om meteen een 3D-polylijn te tekenen? Als je dan object snap gebruikt om de 3D-polylijn te tekenen dan heb je ook meteen de begin- en eindhoogte.

Maar dat is misschien te makkelijke gedacht van mijn kant.
Kun je misschien wat meer duidelijkheid geven over je vraag, dan kan ik je misschien beter helpen.

Groet,

Ingeborg

Storm

Berichtdoor Storm » di 05 mar 2013, 11:46

Ik zie ook niet zo gauw het 'probleem', al dan niet de gewenste oplossing.

Een (2d) polylijn kan maar op 1 hoogte staan. Begin, tussen- en eindpunt hebben voor zover ik weet altijd de zelfde hoogte. Een normale lijn kan wel een hoogteverschil overbruggen, om deze dan later weer om te zetten naar een 3d polylijn is dan wat overbodig.

Zoals Ingeborg aangeeft kun je dan beter gelijk met een 3d polyline (3DPOLY) de boel overtrekken, al is overtrekken ook niet de meest efficiënte manier (in civil3d zal dit waarschijnlijk met '3 muisklikken' een heel 3d model leveren, maar dat terzijde.

Ik denk overigens dat alle polylijnen op 1 hoogte staan en dat je daar achteraf een hoogte aan hangt?

Van 2d naar 3d omzetten lijkt me dan wel een hele klus en dan zal je inderdaad alles moeten langslopen.

In civil3d (maar wellicht ook in autocad zelf, al dan niet met een lisp) kun je teksthoogtes converteren naar een Z waarde. Zo zou je middels snappunten (INSertion point of NODe) makkelijk een 3D polyline kunnen tekenen over die hoogtes. Er dan maar even van uitgaand dat er wel tekstuele hoogtes in de tekening staan.

Zonder Civil 3D wordt het omzetten naar 3D naar mijn idee wel wat meer werk.

lkf.brouwer

Berichtdoor lkf.brouwer » di 05 mar 2013, 12:16

Storm_[GAIM.NL] schreef:Ik denk overigens dat alle polylijnen op 1 hoogte staan en dat je daar achteraf een hoogte aan hangt?

Van 2d naar 3d omzetten lijkt me dan wel een hele klus en dan zal je inderdaad alles moeten langslopen..
Hallo,

Hier beschrijf je eigenlijk precies mijn probleem.
Het na tekenen met een 3D-polyline zal alleen voor het begin en eindpunt werken omdat het bijvoorbeeld een bocht betreft met meerdere grips.

een voorbeeld.
Lijn A heeft een hoogte van 10m
Lijn C heeft een hoogte van 25m
Lijn B moet dus 15m overbruggen.
Nu heeft lijn B in dit geval 30 punten. en betreft een s-bocht. Moet ik dus voor alle punten uitrekenen welke hoogte ze hebben en handmatig invoeren of is er een commando voor die dat kan doen? of is er een commando die de vorm behoud maar het aantal punten verminderd?

ik heb getracht een voorbeeld bij te voegen maar dit werkte niet. Misschien kunnen jullie me daar ook gelijk mee helpen ;)

Grt Frans

Storm

Berichtdoor Storm » di 05 mar 2013, 13:32

Onderaan het tekstvak als je een reactie plaats kun je een bijlage toevoegen. De bestandsgrootte is beperkt, dus ik zou overbodig materiaal uit de tekening halen.

Eventueel kan het nog met wetransfer.com en dan hier een link plaatsen.

Frank

Berichtdoor Frank » wo 06 mar 2013, 18:07

Hallo Frans,

Zonder AutoCAD Civil 3D zal dit niet eenvoudig zijn en is jouw methode (punt voor punt) de oplossing.

Binnen Civil zijn er verschillende mogelijkheden om op eenvoudige wijze aan een lijn verschillende Z-Waardes te hangen. Dus mocht je deze vraagstelling vaker tegen komen dan zou ik eens naar Civil 3D gaan kijken.

Bijgevoegde afbeelding geeft een beeld van een mogelijkheid in C3D aan.
Het grijze vlak is uiteindelijk het vlak waarover jij de 3D polylijn wilt hebben. De rode lijnen zijn de aangeleverde Polylijnen.

[img]https://www.cadaccent&#46nl/forum/images/00helpdesk/3DPolyline_Zwaarde.png[/img]

lkf.brouwer

Berichtdoor lkf.brouwer » do 07 mar 2013, 16:55

[quote="frank"]Hallo Frans,

Binnen Civil zijn er verschillende mogelijkheden om op eenvoudige wijze aan een lijn verschillende Z-Waardes te hangen.

Beste Frank,

Ik ben alweer een stap dichterbij de oplossing merk ik :D
Ik ben in het bezit van Civil 3D.

Zou je mij dit hellende vlak uit kunnen leggen?

bij voorbaat dank.

M.v.g Frans

Frank

Berichtdoor Frank » do 07 mar 2013, 17:57

Hallo Frans,

Het hellende vlak was enkel bedoeld om het plaatje wat duidelijker te maken.

Binnen Civil is er een functie waarbij je begin hoogte en eind hoogte van een vertexpunt kunt aangeven. Bij de tussenliggende punten kan de hoogte worden geïnterpoleerd.

Deze functie heet "Set Grade/Slope between Points"

[img]https://www.cadaccent&#46nl/forum/images/00helpdesk/3DPolyline_Zwaarde2.png[/img]

Voor het maken van het hellende vlak heb ik meer dan een paar regels uitleg nodig... Hiervoor nodig ik je graag uit voor een cursus :)

Groeten

lkf.brouwer

Berichtdoor lkf.brouwer » do 07 mar 2013, 19:17

Beste Frank,

Mijn vraag over het hellende vlak is na jou uitleg niet meer van toepassing.
De set grading optie ga ik morgen proberen. Ik dank je en jullie natuurlijk voor jullie medewerking.

Met vriendelijke groet

Frans