Gespiegelde text in een block

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Leonie, Nicoletta, Diederick, Alejandra, Coen, Bram, Roy_M, DavidN, Anton

Pieter van Kempen

Gespiegelde text in een block

Berichtdoor Pieter van Kempen » di 28 mei 2013, 11:46

Hallo,

Voorbeeld: Ik heb een zij aanzicht van een koelkast, hier staat text in om welke koelkast het gaat.

Nu komt het wel eens voor dat ik dit block wil spiegelen, maar dan spiegelt de text mee en is het dus niet meer leesbaar. Hoe kan ik dit oplossen zonder het block te exploderen?

Graag jullie reacties!

Alvast bedankt.

Storm

Re: Gespiegelde text in een block

Berichtdoor Storm » wo 29 mei 2013, 17:13

Commando MIRRTEXT op 0 zetten dacht ik, maar kan ook 1 zijn. Moet je even kijken waar de waarde nu op staat :-)

Pieter van Kempen

Berichtdoor Pieter van Kempen » do 30 mei 2013, 08:18

Ik heb het commando MIRRTEXT getest voor dit probleem, maar het werkt helaas niet met text IN een block:(
Zodra ik 'losse' text heb in de tekening en ik wil deze spiegelen dan werkt het wel. De waarde moet trouwens op 0 (nul) staan hiervoor. Als de waarde op 1 staat dan spiegeld de text wel.
Zou er nog iets anders kunnen zijn waardoor de text in een block niet spiegeld?

Storm

Berichtdoor Storm » do 30 mei 2013, 13:28

Een zoektocht op internet levert mij geen resultaat op.

Het enige wat ik me zou kunnen bedenken als 'oplossing' is om het bewuste block eerst te exploderen (of BURST-en als er attribute teksten in staan!) en het daarna te spiegelen en eventueel weer in een block te zetten. of een gespiegelde variant maken zodat je 2 blocks hebt.

Je kan er ook een dynamisch block van maken met een visibility. Dan heb je 2x het block (één normaal en één gespiegeld) maar wel met de goede teksten. Dan kun je middels een selectie heel snel switchen.
Op zich een simpele actie als je weet hoe het werkt, maar google zal daarbij uitkomst bieden; ku8Y4Cii-zU" onclick="window.open(this.href);return false;

Pieter van Kempen

Berichtdoor Pieter van Kempen » do 30 mei 2013, 15:05

Op internet had ik ook niets kunnen vinden hierover helaas.

Ik weet wel hoe je een visibility toevoegd in een block.
Wat mij dan handiger lijkt is een flip-state. Maar dat is ieder voor zich:)

Bedankt voor je hulp in ieder geval!

Storm

Berichtdoor Storm » do 30 mei 2013, 21:46

Een flip state is inderdaad nog wat makkelijker ja :).

Stephan

Berichtdoor Stephan » di 20 aug 2013, 15:38

Het kan ook helpen, maar dat werkt volgens mij alleen als je spiegelt over een y-as, om bij het aanmaken van het block aan te geven dat deze 'Annotative' is en daarbij de optie 'Match block orientation to layout' aan te vinken.

Indien het geen attribuut betreft, is het beter om alleen de tekst 'Annotative' te maken (zie textstyle) en dan de optie 'Match text orientation to layout' aanvinken.

Rogier

Berichtdoor Rogier » vr 11 okt 2013, 10:09

Het makkelijkst is om de tekst als een Attribute in het block te zetten. Dan wordt de tekst niet gespiegeld, en je kunt de tekst evt ook nog aanpassen. Succes!