Contour van een block

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Leonie, Nicoletta, Diederick, Alejandra, Coen, Bram, Roy_M, DavidN, Anton

Jelle..

Contour van een block

Berichtdoor Jelle.. » di 01 apr 2014, 11:49

Hallo,

Ik zoek een oplossing voor de zware blocken waarmee ik moet werken. De blocken zijn aanzichten van een 3d-model en jammer genoeg zijn het allemaal lossen lijnen.
Nou is de informatie die in het block staat niet zo van belang en eigenlijk is het contour genoeg voor mijn tekeningen.

Is er een goede manier om het contour te verkrijgen van een block?

Ik heb het geprobeert met het commando 'bpoly'. Door eerst een kader om het block te tekenen en daarna het commando te gebruiken lukt het wel. Maar alleen bij een zelf gemaakt block.
Maar niet bij de aangeleverde blocken, waarschijnlijk omdat de contouren niet gesloten zijn?

Hebben jullie nog ideeen?

BVD
Jelle

Storm

Re: Contour van een block

Berichtdoor Storm » wo 02 apr 2014, 08:24

Vele wegen naar Rome, maar als het een block is zou ik er een visibility aan hangen. Dan maak je in de blockeditor van het block (als het tenminste allemaal de zelfde zijn) het contour, en geef je met de visibility aan of je het hele block of alleen het contour wilt zien in de tekening.

Mits allemaal de zelfde blocks kun je deze gewoon allemaal selecteren en in de properties de juiste visibility laten zien.
Dit is natuurlijk een oplossing voor in de perfecte wereld, als je vele verschillende blocks hebt, of elk block heeft een eigen naam dan gaat deze vlieger niet op.

Jelle..

Berichtdoor Jelle.. » wo 02 apr 2014, 11:54

Het probleem is dat de blocken uit heel veel losse punten bestaat. Waardoor ze zwaar zijn dus ik zou graag alleen het contour hebben omdat ik dan zoveel mogelijk data kwijt ben.

En ik neem aan dat met visibility manier de punten in het block gewoon behouden blijven.
Daarbij zijn de contouren ook niet gesloten en bestaan uit veel punten. Waardoor het selecteren van het contour al een hels karwei is.

Jammer genoeg heb ik meerdere van deze blocken.

Storm

Berichtdoor Storm » wo 02 apr 2014, 12:50

Ik zou denken dat wat je niet ziet ook geen grafische belasting vormt, ondanks dat het dan nog wel in de tekening zit. Maar ik heb hier geen directe ervaring mee, dus of het dan uiteindelijk zal helpen is een 2e. Als het met LAYOFF helpt, dan helt het ook wel met een visibility.

Tja, dan zou ik zo gauw geen oplossing weten anders dan wellicht die contour toch zelf te tekeningen / over te trekken en deze als een xref gebruiken en de oude zware blocks te verwijderen.