deel tekening ontbreekt

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Leonie, Nicoletta, Diederick, Alejandra, Coen, Bram, Roy_M, DavidN, Anton

Starink

deel tekening ontbreekt

Berichtdoor Starink » wo 07 mei 2014, 11:00

dwg.jpg
volgende probleem doet zich voor.
Ik open een tekening vanaf onze server. Deze sla ik vervolgens op onder een andere naam op het bureaublad. Open ik deze tekening vervolgens dan verschijnt bijgevoegde melding. Wanneer ik deze negeer krijg ik enkel de ingetekende elektra te zien en de plattegrond van het gebouw niet meer.
Wat gaat hier fout?

Storm

Re: deel tekening ontbreekt

Berichtdoor Storm » wo 07 mei 2014, 15:32

Autocad 101... maar hij kan de x-ref niet vinden.

Ik ga er in deze even van uit dat die een relatief pad heeft.

Als je de tekening open hebt even naar de Xref manager gaan (Xref commando) en vervolgens de xref aanklikken welke de foutmelding geeft. Er komen vervolgens onder in dat menu gegevens te staan bij 'Details'. Hier staat 'Found At' en 'Saved Path' bij.

Hier staat waarschijnlijk iets als '.\xrefbestand.dwg'
Die .\ betekend dat de xref wordt gezocht vanaf de root (beginmap) waar je basistekening in staat.

Eerst was dat bijvoorbeeld : x:\projectmap\op\netwerk\xref\tekening.dwg
en nu zoekt die naar c:\localekopie\xref\tekening.dwg en daar staat die xref niet.

Dit relatieve pad wordt meestal niet met de hand ingevoerd en komt 9 van de 10 keer vanuit een e-transmit bestand. Etransmit dus opnieuw je tekening (als deze al gewijzigd is) en pak dat bestand vervolgens uit op je C schijf of koppel opnieuw de xref door bij details het 'saved path' aan te klikken en dan naar de Xref te bladeren door rechts van de selectie op de 3 puntjes te klikken.

Starink

Berichtdoor Starink » do 08 mei 2014, 12:42

na het ingeven van het commando Xref komt bijgevoegd bestand in beeld.
Niet zoals je aangeeft in de reactie.
Dit komt enkel voor met de tekeningen van één firma.
Bij alle andere tekeningen kan het bestand van de server worden gehaald en lokaal worden opgeslagen, en probleemloos van daaruit worden geopend.

Storm

Berichtdoor Storm » do 08 mei 2014, 13:13

Daar onder in beeld moet je even naar beneden scrollen, bij details. Dat is nou net het stuk waar het om gaat :).

Starink

Berichtdoor Starink » do 08 mei 2014, 13:46

hierbij.

Storm

Berichtdoor Storm » do 08 mei 2014, 14:19

Ik zou zeggen, controleer of er op die locatie wel een tekening staat (c:\cadlt\data\ etc.) en zet indien ja deze zelfde locatie in de regel die er onder staat (Found at).

Dan zou het moeten werken.

Starink

Berichtdoor Starink » do 08 mei 2014, 14:45

de locatie c:\cadlt\data etc bestaat niet
Bij details staat de juiste locatie waar de tekening ook daadwerkelijk staat. Echter het pad naar de plattegrond kan ik niet aanpassen. Hoe doe ik dit.
(zie bijgevoegd bericht.

Storm

Berichtdoor Storm » do 08 mei 2014, 15:21

Om het path van de plattegrond aan te passen moet je in het bovenste scherm eerst op de betreffende Xref klikken, daarna in het (lege) deel rechts van 'found at' klikken en dan komt er in die zelfde balk aan de rechterkant een paar puntjes in beeld waar je op kunt klikken. Vervolgens kun je bladeren naar die ondergrond.

Starink

Berichtdoor Starink » do 08 mei 2014, 16:08

Dit heb ik nu gedaan, en krijg nu de volgende melding. (zie bijgevoegde afbeelding)
De plattegrond wordt nog niet weergegeven in de tekening.

Storm

Berichtdoor Storm » do 08 mei 2014, 16:15

Hmmzz.. Dan moet er wat anders mis zijn.

Het origineel (voordat je kopieerde) werkte wel? maak ik op uit het eerste bericht.

Ik zou dan gewoon die tekening openen en er dan een e-transmit van maken. Vervolgens de zip file die gemaakt wordt opslaan waar je het wilt hebben en het daar weer uitpakken.

Mocht je echter geen layouts/viewports bij deze tekening hebben kun je nog zorgen dat je die xref er helemaal uit gooit en gewoon weer opnieuw koppelt.
In dit laatste geval ben je wel enige instellingen kwijt omtrend bevroren lagen in een viewport en enige kleurinstellingen die tijdens het maken van de tekening zijn toegepast.

Starink

Berichtdoor Starink » vr 09 mei 2014, 10:14

Ja, ik kan er ook niet achter komen waar dit nu aan ligt.
Besloten om deze tekeningen op de server te laten.
Bedankt voor het meedenken.

Starink

Berichtdoor Starink » do 15 mei 2014, 14:14

Inmiddels het probleem opgelost.
Heb de tekening via de verkenner gekopieerd van de server naar lokaal en dan geopend in autocad, en dan werkt het wel.