Join maakt automatisch een spline aan

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Leonie, Nicoletta, Diederick, Alejandra, Coen, Bram, Roy_M, DavidN, Anton

tomhofstee

Join maakt automatisch een spline aan

Berichtdoor tomhofstee » do 02 apr 2015, 13:21

Hallo,

Ik werk sinds kort met Civil3D 2015. Nu ben ik bezig met een klus (niet in 3D overigens...) en ik wil een aantal lijnen (polylines en arcs) met elkaar verbinden middels het commando join. Resultaat: hij maakt een spline van de gehele lijn! En dit wil ik niet, het moet een gewone polyline worden. Hoe kan ik dit voorkomen? Is het een instelling? Ik heb al gegoogled maar kan zo niets vinden.

Ik hoor graag van jullie.

Tom Hofstee

Storm

Re: Join maakt automatisch een spline aan

Berichtdoor Storm » do 02 apr 2015, 14:51

Weet je zeker dat er niet ergens een spline of ellipse tussen zit? Als het echt alleen ARC en (P)Lines betreft zou het ergens anders aan moeten liggen, maar dan weet ik niet zo gauw wat.

Als er maar een stukje spline of ellipse tussenzit wordt de hele strook een spline.

tomhofstee

Berichtdoor tomhofstee » do 02 apr 2015, 15:42

Bedankt voor je reactie. Er zit geen Spline of ellipse tussen, het zijn echt allemaal arcs en Plines. Ik heb het bij collega's op de computer geprobeerd en die krijgen de lijnen niet eens aan elkaar, op wat voor manier dan ook.... Het bestand waar ik de lijnen uithaal is vrij oud (ruim 5 jaar geleden gemaakt). Als ik de bochten (want daar zit het probleem in ben ik nu achter) er weer opnieuw in zet, gaat het wel goed.

Beetje omslachtig maar ik moet gewoon de bochten waar het dus mis gaat er opnieuw in zetten. Ik vermoed dat er dus ergens tussen arcs in Acad 200x (ik verwacht Acad 2007 destijds) en civil3D 2015 iets misgaat.

Storm

Berichtdoor Storm » vr 03 apr 2015, 09:31

Vaag. Ik zou het graag met eigen ogen willen zien. Zijn de foutieve lijnen wellicht in een nieuw bestand te zetten en op te sturen (als bijlage aan dit topic)?

tomhofstee

Berichtdoor tomhofstee » vr 03 apr 2015, 13:32

Ik heb een dwg gemaakt met lijnen erin waarmee het mis gaat. Maar de extensie .dwg is niet toegestaan. Ik heb geprobeerd de extensie te wijzigen in jpg en xls maar dit gaat ook niet goed... Hoe krijg ik de dwg als bijlage meegestuurd?

Storm

Berichtdoor Storm » ma 06 apr 2015, 00:19

Een zip bestand moet wel lukken denk ik. Klik anders op de term WLM onder dit bericht. Dan komt er een popup met mijn e-mail, daar kan je het evt. ook naar toe sturen.

tomhofstee

Berichtdoor tomhofstee » di 07 apr 2015, 09:29

Zip-bestand lijkt goed te gaan dus bij deze het bestand.
Bijlagen
Drawing1.zip
(393.95 KiB) 352 keer gedownload

Storm

Berichtdoor Storm » vr 10 apr 2015, 13:48

Ik ben nu al een paar minuten aan het kloten, maar ik krijg die lijnen uberhaupt niet gejoined...

Een collega kreeg echter een gloeilampje boven het hoofd en zij 'Probeer eens FLATTEN', en zowaar kon ik daarna de lijnen wel joinen :shock: .
En dan YES kiezen bij het verwijderen van 'hidden lines'.

Ik kan op internet niet zo snel een relatie vinden met het niet kunnen joinen en flatten, maar het kan zijn dat het ooit 3d objecten zijn geweest en/of vanuit microstation is gekomen.

Wellicht iets dat je zelf nog een keer kunt nagaan of het daarna ineens wel werkt.
Ik kreeg echter geen spline na het joinen.

Vind het nog steeds bijzonder dat het gebeurd, wellicht heeft iemand er een bepaalde verklaring voor. Maar met een dergelijk oud bestand weet je natuurlijk niet wat er in die jaren mee is gebeurd, of hoe de tekening is opgezet.

tomhofstee

Berichtdoor tomhofstee » vr 10 apr 2015, 14:02

Blij om te horen dat het probleem niet alleen bij ons ligt. ;) Wel raar dat ik als enige blijkbaar wel kan joinen (maar dan wel met een spline) Voor zover ik weet is het bestand nooit in 3D geweest. Ik heb het 'opgelost' door op de plekken waar zich het probleem voordeed nieuwe bochten erin te zetten en toen kon het wel. Misschien omslachtig maar ik moest verder. :D

Bedankt voor het mee denken. Wanneer ik weer tegen een dergelijk probleem aan loop zal ik zeker eerst gaat flatten, kijken of dat dan werkt.