Hoi Bram,Bram schreef: ↑ma 25 okt 2021, 14:50 Hallo Harry66,
Als het een eenmalige invoer is en niet dynamisch hoeft te zijn is er een eenvoudige methode zonder gebruik te maken van een LISP-routine: Exceldata (XYZ) copy/pasten in AutoCAD met het Multiple Points-commando.
In dit fimpje laat ik zien hoe dat werkt en hieronder staat het stap voor stap omschreven inclusief voorbeeldbestanden.
Alle punten worden nu geplaatst.
- Start een Excel-bestand en plaats daarin de X-, Y- en Z-coordinaten in aparte kolommen
- Maak een nieuwe kolom en voeg de X-, Y- en Z-coordinaten samen, gescheiden door een komma. Dit kan middels de formule: =TEKST.SAMENVOEGEN(B2; ","; C2; ","; D2) en kan voor elke rij doorgekopieerd worden.
- Ik heb een voorbeeld in Google Spreadsheet gemaakt:
Google Spreadsheet AutoCAD Coördinaten. En ook een voorbeeld in Excel toegevoegd als bijlage (zie onder).- Selecteer nu alle cellen van de samengevoegde coordinaten en kopieer ze (CTRL+C)
- Ga naar AutoCAD en start een nieuwe tekening
- Selecteer in het tabblad Draw (uitklappen) > Multiple Points
- Plak in de commandoregel de gekopieerde data met CTRL+V
Stel eventueel de puntstijl in met commando PTYPE om deze beter zichtbaar te maken.
Ik hoor graag of dit je heeft geholpen.
Hoi Storm,Storm schreef: ↑ma 25 okt 2021, 13:39 In het reguliere AutoCAD kan dat niet op een standaard manier voor zover mij bekend.
Maar er zijn diverse lisp routines die dat voor je kunnen doen.
In Civil3D of Map is dat prima te doen middels standaard wegen binnen autocad.
Niet getest, maar wellicht dat deze instructie helpt : https://www.youtube.com/watch?v=ohf8tNZnr_8
De lisp is te downloaden middels de link in de omschrijving.
Staat in de omschrijving van de gelinkte video (op youtube de tekst uitklappen); https://drive.google.com/file/d/1BZ8eSx ... hvf3C/view
Bedankt, maar dat lukte mij niet. Want ik heb het bestand imp_data.lsp via APPLOAD gedaan.Storm schreef: ↑di 26 okt 2021, 17:05Staat in de omschrijving van de gelinkte video (op youtube de tekst uitklappen); https://drive.google.com/file/d/1BZ8eSx ... hvf3C/view
Hoi Bram,Bram schreef: ↑ma 25 okt 2021, 14:50 Hallo Harry66,
Als het een eenmalige invoer is en niet dynamisch hoeft te zijn is er een eenvoudige methode zonder gebruik te maken van een LISP-routine: Exceldata (XYZ) copy/pasten in AutoCAD met het Multiple Points-commando.
In dit fimpje laat ik zien hoe dat werkt en hieronder staat het stap voor stap omschreven inclusief voorbeeldbestanden.
Alle punten worden nu geplaatst.
- Start een Excel-bestand en plaats daarin de X-, Y- en Z-coordinaten in aparte kolommen
- Maak een nieuwe kolom en voeg de X-, Y- en Z-coordinaten samen, gescheiden door een komma. Dit kan middels de formule: =TEKST.SAMENVOEGEN(B2; ","; C2; ","; D2) en kan voor elke rij doorgekopieerd worden.
- Ik heb een voorbeeld in Google Spreadsheet gemaakt:
Google Spreadsheet AutoCAD Coördinaten. En ook een voorbeeld in Excel toegevoegd als bijlage (zie onder).- Selecteer nu alle cellen van de samengevoegde coordinaten en kopieer ze (CTRL+C)
- Ga naar AutoCAD en start een nieuwe tekening
- Selecteer in het tabblad Draw (uitklappen) > Multiple Points
- Plak in de commandoregel de gekopieerde data met CTRL+V
Stel eventueel de puntstijl in met commando PTYPE om deze beter zichtbaar te maken.
Ik hoor graag of dit je heeft geholpen.
Dat kan zeker.Harry66 schreef: ↑ma 01 nov 2021, 23:01 Hoi Bram,
Bedankt voor uitleg. Je hebt een voorbeeld.XLS gestuurd. Dat lukt wel, maar punten (1,2,..10). Ik wil nummers ook in de autocad hebben. Kan dat? Want ik moet een lijst van lichtmasten. Mastnummers en coordinaten uit XLS lijst in de autocad zetten. Bedankt nogmaals en groeten, Harry
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast