Storm schreef: ↑do 03 feb 2022, 10:55
Dat ligt er aan. Je kunt objecten een kleur geven op basis van de laaginstellingen, maar ook per object in de properties ervan.
Objecten die op de zelfde laag staan kunnen dus wel een andere kleur hebben.
Als je een tekening op die wijze wilt opdelen in fases en de objecten in een andere laag wilt zetten zonder dat de visuele eigenschappen veranderen (zoals de kleur), dan zal alles per object ingesteld moeten worden.
Dit is handmatig uiteraard een hele klus, maar zou met een LISP routine wel mogelijk moeten zijn. Door bijvoorbeeld de hele tekening in 1x zodanig te bewerken dat de kleur van een object aan de laag-instellingen is gekoppeld wordt vastgezet in de eigenschappen (properties) van het object.
Voorbeeld, een lijn die in de laag 0 staat, is veelal wit. Een object op laag 0 heeft de kleurinstellingen in de properties op 'by layer' staan. Als hier de kleur geel wordt toegepast is enkel dat object geel, maar de rest op laag 0 blijft wit. Het object in een andere laag zetten die bijvoorbeeld rood is, laat het object zelf wel geel.
Ik weet wel het commando om alles 'by layer' te zetten, een commando om de 'by layer' kleur
hard toe te passen op het object is mij niet bekend (als die er al is). Maar met een lisp zou het vast mogelijk zijn.
Overigens zou een <WIPEOUT> mogelijk ook nog werkbaar kunnen zijn. Dan leg je gewoon een vlak over de tekening heen (een soort solid hatch), en alles daar achter wordt niet zichtbaar. Door per fase een wipeout te maken op elk een aparte laag kun je deze filteren.
Naast de wipeout zou je bijvoorbeeld ook gewoon een witte (255,255,255) hatch er overheen kunnen leggen en die per fase zichtbaar maken (freeze layer in viewport).
Nadeel kan zijn dat een object dat overlapt, bijvoorbeeld een leader tekst, ook wegvalt door die wipeout, tenzij die weer 'boven' de wipeout laag zit.