Ik begrijp niet helemaal het probleem van het 'switchen naar de layout' als je naar een model 'springt'.
Wellicht heb je meerdere tekeningen open staan en wissel je via de 'tabbladen' bovenin beeld van de ene naar de andere tekening. Het kan dan voorkomen door de 'preview' van de beschikbare models en layouts in die DWG-tekening dat je bij het selecteren op de layout uit komt en daarna weer moet wisselen naar de model view.
Een reactie op een ander forum:
You can set FILETABTHUMBOVER to 0 and it will not switch when you hover over the tabs but will show the preview
or
You can set FILETABPREVIEW to 0 and the preview will be gone.
Wellicht dat dit enigszins de 'problemen' verhelpen.
Het is overigens een keuze, maar ik zou er voor kiezen om alles in 1 tekening (de DWT / standaard tekening die je opent bij het opstarten van AutoCAD) te zetten zodat je niet andere bestanden hoeft te openen of door allemaal menu's moet bladeren om te krijgen wat je zoekt.
Ik heb standaard in mijn start-tekening een legenda en diverse standaard blocks in een aparte layout staan. Zo staan ook alle lagen al goed en wel in een tekening en kan ik de blocks die ik nodig heb (uit routine) makkelijk vinden.
Indien de tekening ooit de deur uit moet of ik die layout niet meer nodig heb dan verwijder ik deze gewoon en PURGE de tekening zodat ze ook niet meer in het 'geheugen' van de DWG blijven hangen.
Liggend aan om bepaalde blocks bij elkaar horen zou je ook nog voor het dynamische element 'VISABILITIES' kunnen gaan. Dan kun je middels een dropdown menu kiezen om van een bepaald type block eerst een overzicht te zien (bijv.: vierkant, rondje, rechthoek, driehoek), en dan na een visueleinspectie te kiezen voor de juiste 'visability' waardoor je enkel het bewuste blokje ziet.
Liggend aan hoe je dát block dan weer opbouwd zou je het na een visability-keuze een keer kunnen exploderen, dan hou je enkel het bewuste block over. Maar dat zijn een beetje inception praktijken.