oppervlakte en zwaartepunt plaat met gaten

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Leonie, Nicoletta, Diederick, Alejandra, Coen, Bram, Roy_M, DavidN, Anton

Gast

oppervlakte en zwaartepunt plaat met gaten

Berichtdoor Gast » di 19 apr 2011, 11:36

Is het mogelijk om van bijvoorbeeld een driehoekige schetsplaat met daarin 2 (of meer gaten)in een keer de oppervlakte en zwaartepunt te (laten)bepalen.

Nu maak ik er een region van en daana "massprop", alleen als er bijvoorbeeld 2 gaten in de plaat zitten krijg je 3 aparte regions die je, zeg maar met elkaar moet verrekenen, om de exacte oppervlakte en zwaartepunt te verkrijgen.

bij voorbaat dank!!!

Joost Poels

Joost

Re: oppervlakte en zwaartepunt plaat met gaten

Berichtdoor Joost » di 19 apr 2011, 16:24

Hallo,

Dat is een mooie vraag. In standaard AutoCAD blijft het een feit van oppervlakten bij elkaar optellen. Wat je wel kunt doen is:

Een tabel invoeren.
In de eerste velden van deze tabel fields neerzetten die de oopervlakten van de verschillende gesloten delen laten zien.

In het onderste veld van de tabel de velden met fields laten optellen, zoals je dat in excel ook zou doen.

Dan werkt het. Let even op dat als je de tabel gaat hergebruiken, dat de fields dan de juiste opp van de juiste polylines weergeven.

Ik hoop dat je hiermee een stapje verder komt.

Dan het zwaartepunt. Dit kan niet anders dan zelf de lijnen construeren. Je kunt in AutoCAD niet automatisch een zwaartepunt laten berekenen van een oppervlakte.

Succes met uw werkzaamheden. Joost

Gast

Berichtdoor Gast » di 19 apr 2011, 20:25

Ik ben vanmiddag op een ander forum op hetvolgende gestuit.

wanneer ik bijv. van een driehoekige plaat met twee gaten erin regions maak, krijg ik 3 regions. (een van de driehoek en twee van de gaten)

Als ik nu het commando "SUBTRACT" invoer, klik ik eerst de region van de driehoek aan(hoofdcontour), <enter> en daarna allebei de gaten <enter>

Nu is het een region geworden, als ik dan bij de properties kijk zie je ook dat de area kleiner is geworden..
ik heb het even nagerekend en volgens mij klopt het precies.

Als ik daarna "massprop" oproep van het aangeklikte region geeft ie bij "centroid" coordinaten vanaf het UCS.
Volgens mij ligt daar dan het zwaartepunt.
Ik heb het gecontroleerd door hetvolgende, eerst een cirkel getekend, er een region van gemaakt. dan het UCS verlegd naar het center van de cirkel.
Als je dan massprop oproept van de cirkel zie je bij centroid o,o staan.

Een heel verhaal maar ik hoop dat ik het zo goed heb, anders hoor ik dat graag!

gr joost

Joost

Berichtdoor Joost » do 21 apr 2011, 14:21

Ik heb jouw verhaal even uitgetest, en dat werkt zeker heel mooi! Enig nadeel is dat de coodinaten van het zwaartepunt niet direct gebruikt kunnen worden. Naar mijn idee kan dit enkel via een kopieren plakken met het kladblok.

Even een samenvatting:
1. Reg <enter>. (commando: region). Deze maakt van gesloten polylijnen regions. Dit zijn 3D objecten met een hoogte nul.
2. Su <enter>. (commando: subtract). Deze haalt de verschillende regions van elkaar af. Selecteer eerste de omsluitende polyline <enter>, en daarna de polylines die de gaten maken <enter>. Dit is een 3D commando om de ene solid van de andere af te halen, en werkt dus ook op objecten met een hoogte nul.
3. Massprop <enter>. Deze geeft een pop-up met de volgende info. Hier een voorbeeld van een rectangle, 2 bij 2, met twee circles, welke een opp van 0.2 hebben:

[img]https://www.cadaccent&#46nl/forum/images/massprop.png[/img]
[img]https://www.cadaccent&#46nl/forum/images/massprop2.png[/img]

En bij Centroid staan de X en Y coordinaten van het zwaartpunt. En deze laatste moeten naar mijn idee met copy past weer te gebruiken zijn…

Storm

Berichtdoor Storm » do 28 apr 2011, 14:29

Voor het oppervlakte verhaal is het sneller om een hatch te maken. Als goed wordt gehatched zullen de gaten leeg blijven. Het oppervlakte van de hatch is die dan ook van de plaat zonder gaten. Scheeld wat rekenwerk.

En het zwartepunt zou in deze het '0-punt' moeten zijn dat als je de plaat daar wordt opgetild, deze in evenwicht is?

Dat lijkt me namelijk van wat meer afhankelijk dan enkel het middenpunt. Als je de 3-hoek in 3 delen zou verdelen en 1 hoek weegt 50kg en de andere 2 100 gram, dan ligt het evenwicht natuurlijk niet in het midden.

Joost

Berichtdoor Joost » do 28 apr 2011, 15:21

Hallo,

Even een reactie op de laatste opmekring van storm.
Ik ben er binnen dit item vanuit gegaan dat het inderdaad een object is met overal hetzelfde materiaal, dus hetzelfde soortelijk gewicht. Maar je opmerking klopt zeker. Als we deze factor van gewicht erbij betrekken, wordt het een veel ingewikkelder verhaal. En dit laatste kan AutoCAD dan ook niet berekenen.