Lijn springt naar snap

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Leonie, Nicoletta, Diederick, Alejandra, Coen, Bram, Roy_M, DavidN, Anton

Jan Heesch

Lijn springt naar snap

Berichtdoor Jan Heesch » vr 02 sep 2011, 15:13

Mij collega was bezig met het positioneren van reeds in de tekening aanwezige blokken.
Daarvoor tekende hij een lijn vanuit het 0-punt naar het beoogde coördinaat.
Bij controle bleek de lijn echter niet te eindigen op het opgegeven coördinaat maar op een punt daar kort bij.
Na meerdere pogingen kwamen we tot de conclusie, dat de lijn sprong naar het nabij gelegen insertion-point van één van de blokken.
Pas na uitschakeling van de snapmode eindigde de lijn op het opgegeven coördinaat.
Is er een setting die dit probleem ondervangt, of moet men in dit soort gevallen altijd de snapmode uit zetten?
En geldt dit bij alle gevallen waarbij men een coördinaat ingeeft of alleen bij begin- en/of eindpunt van lijnen?
Ter info: wij werken (nog) met ACAD-2011

Joost

Re: Lijn springt naar snap

Berichtdoor Joost » di 06 sep 2011, 14:53

Hallo,

In principe moethet zo zijn dat als je een coordinaat ingeeft met het toetsenbord, hij deze moet gebruiken in de endpoint van de lijn.

Klik je met de muis, dan kan het zeker zo zijn dat je "per ongeluk" klikt op die insertion point (osnap).

Bij het tweede geval is of inzoomen of de osnap uitschakelen de oplossing.

Bij het eerste geval, het toetsenbord moet hij altijd die coordinaten pakken...

Ik denk dat bij jou deze twee door elkaar gehaald worden. Of door de gebruiker, of door AutoCAD...

Wellicht is het zo, dat er een instelling is doe ervoor zorgt dat de vanger van de osnap toch de insertion pakt, omdat het ingevoerde coordinaat binnen de vangfunctie van de osnap valt?
Probeer eens deze vangfunctie te verkleinen in de options.

Ik hoor het resultaart graag.

Groet Joost

Storm

Berichtdoor Storm » vr 09 sep 2011, 08:56

Er wordt gezegt dat een lijn op coördinaten geplaatst wordt, handmatig lijkt mij. Maar waar zijn die coördinaten van? Wellicht zijn die niet van het eindpunt van een lijn maar juist van het insertionpoint van het blok.

Ik ben een persoon die bij minder vaak voorkomende snappunten deze handmatig invoert (nea > Nearest , per > Perpendicular).

Je kunt ook bij de OSNAP (commando OSNAP) instellingen kijken of daar niet te veel snap punten aan staan. Het is een persoonlijke voorkeur, maar het is wellicht handig de niet meest voorkomende uit te schakelen, en als het er op aan komt het afgekorte commando van een snap te gebruiken.

Dus als je enkel standaard het 'Endpoint' aan hebt en je wilt op het midden van een object iets plaatsen gebruik je vervolgens het commando 'MID' om op het Midpoint te snappen (etc).

loeky100

Berichtdoor loeky100 » wo 26 okt 2011, 15:22

als je het commando options intikt krijg je een scherm met diverse tabbladen.
Op het tabblad "User Preferences" vind je aan de rechterzijde "Priority for Coordinate Data Entry" Deze bepaalt of de osnap-instellingen prioriteit krijgen boven de ingetikte coordinaten.
klik de "Keyboard entry" aan en je probleem is opgelost. Ingetikte coordinaten gaan boven osnap-instellingen

Groeten, Loek