Verstand van keukens (tekenen) ?

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Leonie, Nicoletta, Diederick, Alejandra, Coen, Bram, Roy_M, DavidN, Anton

Prrrrr...

Verstand van keukens (tekenen) ?

Berichtdoor Prrrrr... » wo 28 sep 2011, 13:18

Dag allemaal,

Mijn naam is Maarten, ik heb afgelopen maandag de Basiscursus AutoCAD 2012 afgerond. Module 2 (Gevorderden) en Module 3(3D) volgen z.s.m..

Omdat ik in principe de Basis van AutoCAD ken en misschien zelfs beheers, begeef ik mij nu al richting de banenmarkt, maar helaas zonder al te veel Techn. Vooropleiding :(

Ik wil solliciteren bij een Keukenbedrijf als Tekenaar, maar nu zit ik toch met een aantal vragen:

Bestaat er zoiets als (echt) "Verstand van keukens" ? Of is kennis van keukens iets wat je gaandeweg opdoet? Het is natuurlijk zinloos als ik naar een tekenfunctie solliciteer als hiervoor HBO Bouwkunde o.i.d. voor vereist is.. Dit lijkt mij niet, maar ik wil het beroep ook niet onderschatten..

Alle tips & ideeën meer dan welkom!

Bij voorbaat denk voor het meedenken.

Groet,
Maarten

PS Geen idee of dit soort vragen gebruikelijk zijn op dit forum(onderdeel), sorry als ik regels overtreed.

Storm

Re: Verstand van keukens (tekenen) ?

Berichtdoor Storm » wo 28 sep 2011, 13:30

Als onbekende in de 'keukenverkopers'-sector zou ik denken dat dergelijke bedrijven een eigen ontwerptool hebben om een keuken samen te stellen.

Beetje IKEA stijl waar je van die 'inrichttools' hebt en een bibliotheek met alle onderdelen die in het assortiment zitten.

Ik verwacht niet dat ze in een keukenshop even autocad opstarten om een hele keuken uit te tekenen.
Ze geven in 1 of ander programma op hoe de keuken is (lengte x breedte) en slepen wat kastjes en een koelkast er in, een variabel keukenblad en drukken op print.

En 'kennis' hebben van keukens bouwen zal wel net zo veel beteken als 'Je weet toch dat de afzuigkap niet onder de wasbak moet'.

Als je praat over het echt ontwerpen van nieuwe keukens (dus een nieuw product of ontwerp op de markt zetten) dan denk ik niet dat daar echt opleidingen voor zijn, als je bij een dergelijk bedrijf in dienst wordt genomen zal er vast wel een interne opleiding zijn. Of op zijn minst iemand die daar weet waar die over praat.

En papiertjes zijn er alleen maar om over het salaris te onderhandelen. Als een bedrijf je wilt aannemen moet dat niet afhangen van je opleiding, maar relevante ervaring.
Maar dat is mijn mening :).

Prrrrr...

Berichtdoor Prrrrr... » wo 28 sep 2011, 20:59

Hey Storm,

Fijn dat je meedenkt. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een tekentool zoals bij IKEA gezien, dus kan het niet zelf vergelijken met AutoCAD, maar ik vermoed ook niet dat de gemiddelde keukenshop AutoCAD Full Version of LT aanschaft. Maar aan de andere kant, als er geen "echt" professioneel tekenprogramma als AutoCAD aanwezig is bij een dergelijke winkel, waarom beschouwt zo'n winkel(volgens de vacaturetekst) kennis van AutoCAD dan als een "pre"?

Inderdaad, de simpele zaken wijzen zichzelf. Ik las echter wel iets op het net als "in verband met de vrijkomende hitte tijdens het koken, moet een afzuigkap zorgvuldig aangemeten en geplaatst worden"..

Dat zijn dingen waar, in ieder geval ik, niet meteen aan denk als ik een nieuwe keuken wil hebben..

Maar durf ondertussen ook wel een beetje te denken dat een gedegen keukenbedrijf haar personeel best zelf die kneepjes en technische feiten kan en wil bijbrengen.

Bedankt voor je reactie!

Maarten

Storm

Berichtdoor Storm » do 29 sep 2011, 14:21

Prrrrr... schreef:Hey Storm,
Inderdaad, de simpele zaken wijzen zichzelf. Ik las echter wel iets op het net als "in verband met de vrijkomende hitte tijdens het koken, moet een afzuigkap zorgvuldig aangemeten en geplaatst worden"..
Maarten,

Zoals je hierboven aangeeft zal dat niet er niet zozeer een beperking zitten in de autocad kennis. Tenslotte moet je gewoon tekenen wat je weet, op basis van kennis of gegevens.

Als jij bij de tekening met een leadertje zet 'Moet temparaturen van 150 graden kunnen hebben' neerzet zal dat niet goed gaan.

Ik zou bijna zeggen dat je hiervoor naar de 'keukenschool' moet gaan om die kennis te vergaren, op dat gebied heb je niks aan kennis van Autocad, behalve dat je een idee kunt uitwerken tot een technische tekening met behulp van het programma Autocad.

En dat laatste zal dan bedoelt worden met het regeltje 'kennis van Autocad is een pré'.

Ik denk niet dat ik meer kan betekenen dan vragen te beantwoorden op het gebied van Autocad zelf, dus wens ik je bij dezen succes met de solicitatie :).

Prrrrr...

Berichtdoor Prrrrr... » do 29 sep 2011, 15:05

Hoi Storm,

De keukenschool. Nou, laten we hopen dat het bedrijf waar ik ga solliciteren bereid en toegevoegde waarde in ziet om in huis te nemen en zelf mij keuken-kundig te maken.

Ik denk absoluut dat het beroep AutoCAD tekenaar bij mij past, maar mijn angst dat het ontbreken van mijn technische vooropleiding een tamelijk probleem gaat opleveren stijgt weer een beetje.. :(

Dank je vriendelijk voor het meedenken.

Maarten