Linetype weergave (na opnieuw openen)

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Leonie, Nicoletta, Diederick, Alejandra, Coen, Bram, Roy_M, DavidN, Anton

Prrrrr...

Linetype weergave (na opnieuw openen)

Berichtdoor Prrrrr... » do 03 nov 2011, 11:55

Dag medetekenaars,

Heel vreemd wat er gebeurt in mijn tekening.

Ik heb een aantal (huis)deuren getekend, in stippellijnen. Ik heb een Block gemaakt van de deur en zoals gebruikelijk staat deze Block op laag 0. Kleur, Linetype e.d. voor de Block ben ik niet aan geweest. Allemaal By Layer.

Ik heb echter voor de Deur een aparte laag aangemaakt. Ik heb voor de laag "Deur" (voor mijn eigen gemak)een eigen Linetype gekozen. De naam ken ik niet uit mijn hoofd, maar het is een stippellijn.

Bij het tekenen van de stippellijnen ging het allemaal prima, maar ineens veranderde die stippellijn in een normale continuos lijn. Althans, daar lijkt het op. De weergave van de lijnen van het Block IN de Block Editor is WEL gewoon gestippeld. Ik heb al geprobeerd de lijnstandaard van mijn Block aan te passen, maar dat lost mijn probleem niet op. Soms geeft AutoCAD de lijn goed (gestippeld) weer, en soms ineens weer niet. De lijn verandert te pas en on te pas heen en weer van Continuos naar Stippel en weer terug.

Wat moet ik doen?

Groet,
Maarten

Prrrrr...

Re: Linetype weergave (na opnieuw openen)

Berichtdoor Prrrrr... » do 03 nov 2011, 12:12

In toevoeging:

Ter experiment heb ik Explode uitgevoerd op het Block, maar hier ligt het niet aan. Lijn blijft continuos.

(Terwijl ik in de Block Editor en mijn altijd geopende Properties-kolom wel gewoon voor de laag Deur als Linetype "Dashed" zie staan.)

Prrrrr...

Berichtdoor Prrrrr... » do 03 nov 2011, 12:25

Toevoeging 2:

Zelfs als ik een hele nieuwe lijn teken op de laag Deur met Linetype "Stippellijn" , lijkt er een normale continuos Line te verschijnen??

Moet niet gekker worden.. AutoCAD Malfunction?

Groet,
Maarten

Joost

Berichtdoor Joost » vr 04 nov 2011, 09:08

Hallo Prrr,

Het is zeker geen AutoCAD Malfunction....Het ligt inderdaad aan de gekozen linetype. Daarom is er om te beginnen bijvoorbeeld een keuze tussen Dashed, en dashed X2, Dat heeft te maken met die schaalverdeling van het lijntype.

Als eerste kun je eens proberen het beeld in de normale modelspace te verversen met een RE <enter>. Dat heeft invloed op de weergave van de lijnen op de monitor.

Als tweede kun je de waarde van de variabele LTScale eens controleren. Normaal zou deze 1 moeten zijn.

Als derde zijn er twee variabelen die voor de weergave van de linetypes zorgen in de model- en papersapce. Uitleg hierover staat in dit artikel.

En als laatste kun je in de properties (CTRL + 1) van de lijnen, bij jou in de block editor, de verschaling controleren en eventueel aanpassen. Ook deze staat standaard op 1, maar hiermee kun je van de paar lijnen voor de deur nog wat schuiven in die verschaling.

Ik hoop dat het met deze mogelijkheden gaat lukken.

Groet Joost.

P.S. Je mag het voorbeeld altijd even mailen naar [email protected].
Ik wil best even kijken of de verschillende instellingen juist zijn in het block. Dan weet je in ieder geval dat het geen malfunction is...Vermeld in de mail even dat het om deze forum vraag gaat.

Natuurlijk post ik het resultaat hier voor anderen.

Prrrrr...

Berichtdoor Prrrrr... » vr 04 nov 2011, 13:04

Hallo Joost,

Bedankt voor je reactie, ik stuur je zo meteen mijn Drawing. Het is trouwens .dwt bestand. Ik ben vanuit de Template meteen verder gegaan met het (over)tekenen van mijn appartement plattegrond. Nogmaals: Zover ik weet veranderde de Line en Stippellijn zonder mijn toedoen enkele malen heen en weer. Maar logischer dan een Malfunction is inderdaad een foute instelling door mij zelf uitgevoerd.

Ik stuur nu mijn .dwt bestand naar [email protected]

Groet,
Maarten

PS Natuurlijk vind ik dat uitstekend.

Prrrrr...

Berichtdoor Prrrrr... » za 05 nov 2011, 16:47

Hallo Joost,

Ik kom er toch nog steeds niet uit. Ik de link die je gaf in je antwoord bekeken en al de schalen op 1 gezet. Lost mijn probleem niet op. Als ik in een andere tekening dezelfde stippellijn wil tekenen lukt dit wel, het ligt dus echt aan de instellingen van mijn tekening.

Volgens de properties van de bewuste lijn is de lijn absoluut een stippellijn. In de Layout zie ik ook echt stippellijnen, maar in de Modelspace lukt het niet. Ik kan ook niet op een hele andere laag een stippellijn tekenen.

Ik heb echt geen idee waar het aan ligt en hoe ik het op moet lossen.

Groet,
Maarten

Prrrrr...

Berichtdoor Prrrrr... » za 05 nov 2011, 17:16

30 minuten later toont AutoCAD ineens weer wel stippellijnen in mijn .dwt ... :S

Prrrrr...

Berichtdoor Prrrrr... » zo 06 nov 2011, 16:52

(Waarschijnlijk laatste) UPDATE:

De "re" + <Enter> werkt inderdaad, echter moet ik eerst wel een klein stukje invoeren voor ik "re" + Enter invoer in de Commandoline.

Lijkt opgelost.

Bedankt,
Maarten