Meerdere tekeningen in AutoCAD openen

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Leonie, Nicoletta, Diederick, Alejandra, Coen, Bram, Roy_M, DavidN, Anton

Gast

Meerdere tekeningen in AutoCAD openen

Berichtdoor Gast » wo 05 aug 2009, 11:00

Meerdere tekeningen in AutoCAD openen.

Natuurlijk kunt u in AutoCAD meerdere tekeningen openen om deze te bewerken.
Het kan onduidelijk zijn welke tekeningen er precies open staan. Dit is te zien in de ribbon "view". Rechts in deze ribbon klikt u op "switch windows". Er verschijnt een lijst met alle geopende tekeningen.

Het kan echter ook makkelijker. U kunt er namelijk ook voor kizen alle losse tekeningen te laten zien op de de Microsoft Windows startbalk, onderin het scherm. Er wordt dan voor iedere tekening een apart icoon AutoCAD weergegeven op de startbalk van Microsoft Windows.

Type in de commandoline van AutoCAD:

taskbar <enter>

Kies een van de volende waarden:

0: Alle tekeningen openen in hetzelfde venster van AutoCAD. Er is stechts een icoon op de taakbalk van Windows te zien.
1: Allle tekeningen openen in een apart venster van AutoCAD. Er zijn meerdere iconen op de taakbalk van Windows te zien.

marc hendriks

Re: Meerdere tekeningen in AutoCAD openen

Berichtdoor marc hendriks » do 23 feb 2012, 14:23

ik gebruik 2012 LT en heb in de commadline bovenstaande actie uitgevoerd maar ik krijg nog steeds dat iedere pagina die ik van uit de explorer wil openen in een appart venster op mijn scherm

zie ik iet over het hoofd

Storm

Berichtdoor Storm » vr 24 feb 2012, 10:59

Ik weet niet precies wat je probeert te bereiken. Maar dit commando doet dit:

Afbeelding

Nu staat de TASKBAR waarde op 1 en kun je in de taakbalk van windows de geopende tekening snel selecteren. Zoals je ziet maakt het in Windows 7 niet uit, die stapeld het zelf al. Maar in windows XP gebeurt dit niet altijd (liggend aan de instellingen en de ruimte in de taakbalk).

Als de waarde TASKBAR op 0 staat heb je maar 1 autocad icoon, dit bespaart ruimte op de taakbalk, maar maakt het iets lastiger snel van tekening te switchen.

Je kunt binnen een Autocad sessie overigens snel wisselen tussen tekeningen door de CTRL + TAB toets te gebruiken. Dit werkt overigens in meerdere programma's hetzelfde.

Hopelijk is het nu wat duidelijker.

Edit: Na een speurtocht op internet zie ik ook dat het mogelijk kan liggen aan de manier waarop je bestanden opend. Klik met de rechtermuisknop op een DWG bestand en kies "Openen met" en selecteer de optie dat je zelf wilt bepalen welk programma een DWG opend. Kies uit de lijst dan de DWG LAUNCHER.

Als je direct met autocad (acad.exe) opend dan zal er inderdaad steeds een nieuwe sessie van Autocad openen, waarschijnlijk wat er bij jou gebeurd.

Joost

Berichtdoor Joost » vr 24 feb 2012, 20:14

Hallo allen,

Naast de AutoCAD variabele, welke Mark bespreekt, is er natuurlijk ook de instelling in windows 7: Het groeperen van de iconen op de taakbalk van Windows. Dit herken ik in ieder geval in de afbeelding van Storm. Ook dit kan aan en uit gezet worden door met de rechter muisknop in de windows taakbalk te klikken, en naar de instellingen te gaan.

Wellicht is dat wat u bedoelde?

Groet Joost