print window - Pagina 2

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Leonie, Nicoletta, Diederick, Alejandra, Coen, Bram, Roy_M, DavidN, Anton

Starink

Re: print window

Berichtdoor Starink » wo 13 jun 2012, 15:41

Hallo,

Het installeren met administrator rechten kunnen we hier niet en zal onze netwerkbeheerder moeten doen. Deze is, omdat het een extern bedrijf betreft, slechts zeer sporadisch aanwezig.
Om slechts één programma te installeren wordt geen aparte afspraak gemaakt.

Buiten dit verhaal blijf ik het zeer vreemd en jammer vinden dat je als licentiehouder niet over je gekochte programmatuur kunt beschikken wanneer je wilt.

Voorlopig blijft het dus even LT2000

Storm

Berichtdoor Storm » do 14 jun 2012, 07:50

Met zo'n mentaliteit komen we nergens natuurlijk ;).

Ik begrijp dat het je, zeker gezien het ICT beheer, niet eenvoudig wordt gemaakt, maar soms moet je die drempel over.

Ik zou zeggen, laat nog wat van je horen tegen de tijd dat de nieuwe installatie rond is.

p.s. Als het een goed ICT bedrijf is kunnen ze vast wel even tijd maken om via het programma TEAMVIEWER even op afstand een installatie te starten met administrator rechten. Daar hoeven ze niet voor langs te komen en kost ze 2 minuten tijd (de rest van de installatie kun je zelf doorlopen).
Anders is het raadzaam een ander te zoeken :twisted:.

Gast

AutoCAD LT testen

Berichtdoor Gast » do 14 jun 2012, 08:48

Beste Gerrit, installeer anders even AutoCAD LT 2012 op je thuis PC dan kun je dingen eenvoudig testen. Als dit je probleem oplost kun je aan ICT bedrijf vragen of ze de software opnieuw kunnen installeren.

Starink

Berichtdoor Starink » do 14 jun 2012, 09:34

beste storm,

Bovenstaande zijn jouw woorden en laat ik ook voor jouw rekening.
Onze situatie lijkt me voor een buitenstaander moeilijk in te schatten.

Starink

Berichtdoor Starink » do 14 jun 2012, 09:41

Beste Mark,

Ik ga proberen om deze versie thuis te installeren, echter ben ik er niet zeker van of mijn configuratie toereikend is.
Ik laat het je weten.

Storm

Berichtdoor Storm » do 14 jun 2012, 10:41

Starink schreef:beste storm,

Bovenstaande zijn jouw woorden en laat ik ook voor jouw rekening.
Onze situatie lijkt me voor een buitenstaander moeilijk in te schatten.
Ik weet niet op welk deel je je aangevallen voelt, maar ik bedoel er in ieder geval niks kwaads mee :).

Starink

Berichtdoor Starink » do 14 jun 2012, 10:53

wanneer jij meent iemands mentaliteit te moeten hekelen dan is dat een primitieve reactie voor iemand die de situatie niet in kan schatten.
Meer woorden zal ik er niet aan besteden.

Storm

Berichtdoor Storm » do 14 jun 2012, 14:49

Starink schreef:wanneer jij meent iemands mentaliteit te moeten hekelen dan is dat een primitieve reactie voor iemand die de situatie niet in kan schatten.
Meer woorden zal ik er niet aan besteden.
Vriendelijk kan ik het op deze manier niet houden, maar als aan de hand van smileys en sarcastische opmerkingen de zachtzinnige toon niet 'tussen de regels' door gelezen kunnen worden wens ik u verder veel succes met het probleem.

Ik begrijp in ieder geval totaal niet waar we nu 'boos' over doen.

Starink

Berichtdoor Starink » vr 15 jun 2012, 08:20

.

Starink

Berichtdoor Starink » vr 15 jun 2012, 08:21

"Ik begrijp in ieder geval totaal niet waar we nu 'boos' over doen."

misschien dat uw manier van schrijven daar de aanleiding van is???
Boos is niet aan de orde, eerder teleurstelling omtrent de wijze van reageren.

Verder wens ik u ook succes met uw bezigheden.

Storm

Berichtdoor Storm » vr 15 jun 2012, 09:19

Zal dan wel een generatiekloof zijn...

Starink

Berichtdoor Starink » vr 15 jun 2012, 12:20

wat u wilt horen...

Starink

Re: AutoCAD LT testen

Berichtdoor Starink » ma 18 jun 2012, 09:18

Mark schreef:Beste Gerrit, installeer anders even AutoCAD LT 2012 op je thuis PC dan kun je dingen eenvoudig testen. Als dit je probleem oplost kun je aan ICT bedrijf vragen of ze de software opnieuw kunnen installeren.
Beste Mark,
LT 2012 thuis geinstalleerd, geen problemen hier met printen.
Vrijdag iemand naar het probleem laten kijken. Het probleem zat volgens hem in de "plot styles". Deze stond standaard verkeerd ingesteld volgens hem.
Deze heeft hij op "none" gezet.
Hiermee lijkt het probleem opgelost.
Een nieuwe installatie had dit probleem dus niet verholpen denk ik.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Starink

Berichtdoor Starink » di 19 jun 2012, 13:52

Inmiddels loop ik weer tegen hetzelfde probleem aan. In geen enkele tekening kan ik leen window trekken om te printen.

Kan dit probleem ook aan het systeem liggen?
Hier draait Win XP pro vers 2002 SP3
Server: win server 2008
intel core dual cpu 2.66ghz
kloksnelheid 1.97 ghz
ram: 1.95 gb
harde schijf: 220gb

graag een reactie.

Storm

Berichtdoor Storm » di 19 jun 2012, 15:44

Als het eerst wel werkt en daarna ineens niet meer kan ik dat moeilijk in connectie brengen met een hardware probleem.

Wat was echter de situatie op het moment dat het wel werkte? Was er een tekening geopend, was het de zelfde als waarmee het probleem zich voor deed?

Of heb je dit probleem ook met de standaard tekening die geopend word bij het openen van autocad. Dit is een cruciale vraag om uit te sluiten dat er geen probleem in een bestaande tekening zit.

Een manuele poging:

Code: Selecteer alles

Ga naar de layout tab
(druk op F12 als er bij de kruisdraden geen menu verschijnt bij het intypen van commando's)
Voer het commando -plot uit (dus met het streepje er voor)
- Kies YES voor 'detailed plot configuration?'
- Vul in of behoud de layout naam
- Kies een printer (.pc3) naam
- Kies een papierformaat
- Inches of milimeter
- Landscape of portrait
- Upside down? > no
- [b]bij deze stap kies je voor window[/b] Werkt dat wel?
- Plot scale
- Offset
- Plotten met deze instellingen? > Yes
- Plot style (ctb bestand)
- * Druk nog een paar keer op enter om te plotten *
Dit is een handmatige plot. Niet erg praktisch, maar wellicht dat deze window wel werkt, dan is het probleem misschien wat makkelijker te vinden.

Wat betreft de systeemspecificaties is het een beetje onduidelijk.
Ga naar het startmenu > uitvoeren (of windowstoest + r) en voer hier het commando 'DXDIAG' in en druk op enter.

In het volgende scherm kies je JA/YES

Wacht even en kijk bij het tablad Systeem (1e) welke Processor er in zit en hoeveel Geheugen

Kijk vervolgens bij het tablad beeldscherm (als er meerdere staan maakt het niet uit, geven alle hetzelfde weer) wat voor Naam en Chiptype er staan. Die informatie is voor ons belangrijk.
Wel van je werkstation, weet niet waarom je windows server 2008 noemt als je een locale licentie hebt.

Om zelf een initiatief te nemen kun je alvast de laatste drivers downloaden. Als daar iets met ATI of NVIDIA staat ga je respectievelijk naar https://www.amd.com" onclick="window.open(this.href);return false; of https://nvidia.com" onclick="window.open(this.href);return false;.

Als het een INTEL of misschien VIA Fabrikant is kan dat al wat duidelijkheid scheppen in het probleem.

Starink

Berichtdoor Starink » wo 20 jun 2012, 13:29

Ik heb de tekening gemaakt in LT2012 waar het probleem zich in voordeed, geheel opnieuw getekend.
Deze printte probleemloos.
Gisteren wilde ik een deel van deze tekening uitprinten, toen zich hetzelfde probleem opnieuw voordeed.
In tekeningen waar het eenmaal fout is gegaan, kan ik dus met LT 2012 niet opnieuw een window trekken.
Controle leert dat in dezelfde tekeningen met de LT2000 uitvoering
wel een window kan worden getrokken.
Wat betreft de manuele poging, ik kom niet verder dan de bijgevoegde afbeelding. Hoe kan ik hier een printer selecteren?
afb print 200612.JPG
Systeem specificaties.
Om je vraag te beantwoorden, ik had de windows server 2008 genoemd omdat daar sommige tekeningen staan.

processor: intel (R) core (TM) 2 DUO CPU E 6750 @ 2.66GHz (2 cpu's)
geheugen: 2002 mb ram

Naam: Intel (R) Q35 Express Chipset Family
Type: Intel (R) GMA3100

Storm

Berichtdoor Storm » wo 20 jun 2012, 14:21

Bij het selecteren van de printer zou je handmatig ´DWG to PDF.pc3´ kunnen invoeren. Wat je ook kunt doen is, op het window trekken na, de instellingen goed te zetten middels het normale PLOT commando, deze daarna middels de knop ´Apply to Layout´ opslaan, en daarna het -PLOT commando.

Dan kun je voornamelijk op Enter blijven drukken omdat de meeste gegevens dan al zijn ingesteld (zo ook de printer).

De systeemspecificaties zijn verder aan de magere kant.
De processor is nog wel voldoende voor het normale autocad gebruik, geheugen is minimaal, maar zolang je geen 'fatal errors' krijgt is het nog voldoende.

De grafische kaart is echter wel een beperkende factor. Dit betreft een simpele onboard videokaart.
Nu wil ik niet gelijk zeggen dat dit gelijk je probleemfactor is, maar het kan wel meedelen in de oorzaak.

Stappen die ik persoonlijk zou doorlopen zijn:

- Drivers van de videokaart updaten.
Die zijn hier te downloaden, XP driver staat onderaan
- Autocad commando 3DCONFIG uitvoeren, knopje 'Manual Tune' en kijken of 'Enable Hardware Acceleration' aan staat.
Het kan echter zijn dat dit helemaal niet mogelijk is (grijs) vanwege de videokaart. Als het wel beschikbaar is en het is aangevinkt, een keertje uitvinken en weer aanvinken (reset).
- Nogmaals proberen een window te trekken.
- Als window trekken niet werkt is een geheugen upgrade de goedkoopste oplossing.
- Als extra geheugen niet helpt, gebruik dan een extra videokaart.

Die laatste 2 stappen zouden wellicht in overleg met je ICT beheer gedaan moeten worden. Behalve dat zij wellicht een uur tarief doorbelasten mag voor het testen van deze 2 punten geen geld worden gevraagd (in mijn optiek). Ieder ICT bedrijf heeft wel wat geheugen en een videokaart op de plank liggen om te testen.

Een grafische kaart voor CAD doeleinden begint vanaf de 100 euro (ik zou marktplaats enzo even afzoeken naar Nvidia Quadro kaarten)
Een simpele consumentenkaart is meestal ook wel voldoende, in dat geval is alles beter dan een onboard videokaart.
Rond de 30 euro heb je wel een nieuwe instap videokaart.

Nvidia Geforce 210
AMD HD5450

Nvidia heeft over het algemeen de voorkeur bij Autocad, maar het hier aangegeven AMD model is ietsjes krachtiger.

Een andere oplossing is om gewoon windows opnieuw te installeren.
Er kan ook een bepaalde vervuiling op het systeem aanwezig zijn die deze fout veroorzaakt.

Al met al een tijdrovend werkje, maar jullie hebben Autocad LT2012 waarschijnlijk niet aangekocht om het in de kast te laten liggen.

Mochten jullie er wellicht over denken om een geheel nieuw systeem aan te schaffen, dan kom je in de prijsrichting van 350-500 euro voor een instap model als je zelf wat regelt.
Vraag je aan de ICT een CAD systeem kom je waarschijnlijk bedragen van 1000-2000 euro tegen. En gezien je huidige systeem stellen jullie vast geen '1000 tot 2000 euro'-systeem eisen.

Starink

Berichtdoor Starink » wo 20 jun 2012, 15:48

[quote="Storm_[GAIM.NL]"]Bij het selecteren van de printer zou je handmatig ´DWG to PDF.pc3´ kunnen invoeren. Wat je ook kunt doen is, op het window trekken na, de instellingen goed te zetten middels het normale PLOT commando, deze daarna middels de knop ´Apply to Layout´ opslaan, en daarna het -PLOT commando.

Dan kun je voornamelijk op Enter blijven drukken omdat de meeste gegevens dan al zijn ingesteld (zo ook de printer).

Op deze manier kan ik wel een window trekken, doe ik het vervolgens in de modelspace, dan is het niet mogelijk.

Wat betreft de systeemeisen dit zal ik voorleggen aan de verantwoordelijke binnen onze organisatie.

Storm

Berichtdoor Storm » wo 20 jun 2012, 16:26

Duidelijkheid voorop :);
Starink schreef:
Storm_[GAIM.NL] schreef: Op deze manier kan ik wel een window trekken, doe ik het vervolgens in de modelspace, dan is het niet mogelijk.
*Deze manier*?

Werkt -plot wel in de layout (met window) maar niet in de model?
of
Werkt plot wel in de layout (met window) maar niet in de model?

Starink

Berichtdoor Starink » do 21 jun 2012, 08:20

[*Deze manier*?

Werkt -plot wel in de layout (met window) maar niet in de model?
of
Werkt plot wel in de layout (met window) maar niet in de model?[/quote]

Plot werkt wel in de layout (met het trekken van een window) en niet in de modelspace.
Ik heb nu een zestal tekeningen geprobeerd, en deze reageren allemaal hetzelfde.
In ieder geval heb ik nu een oplossing om elke tekening op de gewenste manier af te kunnen drukken.

Wat kan dan nu het probleem zijn?