layers naar 1 terugbrengen

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Leonie, Nicoletta, Diederick, Alejandra, Coen, Bram, Roy_M, DavidN, Anton

hhenk

layers naar 1 terugbrengen

Berichtdoor hhenk » vr 25 nov 2011, 23:06

Beste mensen,
Van een bestaande bouwtekening met veel lagen wil ik een versimpelde versie maken door eea weg te halen en te simplificeren. Ik wil ook de vele lagen terugbrengen tot 2 of 3. Maar bij het verwijderen geeft ie aan dat dat niet kan. Kan ik dit op een of andere manier toch voor elkaar krijgen?

groet, hhenk

Storm

Re: layers naar 1 terugbrengen

Berichtdoor Storm » zo 27 nov 2011, 12:51

Ik ga er van uit dat objecten selecteren en deze in een andere laag zetten, al dan niet via de PROPERTIES tab, wel lukt?

Maar dat er blijkbaar lagen zijn die niet kunnen worden verwijderd omdat hier nog objecten in zijn getekend.

Middels het commando LAYDEL (in ieder geval in Autocad 2012) kun je, na de keuze voor '<Name>', uit een lijstje kiezen welke lagen je echt weg wilt gooien.

Dit is handig als je soms lagen in een tekening tegenkomt die wel gevuld zijn maar waarvan je het object niet terug kan vinden in de tekening.

Let wel, objecten die wel getekend staan in een bepaalde laag ook worden verwijderd met het verwijderen van die bewuste laag.

Joost

Berichtdoor Joost » di 29 nov 2011, 17:10

Beste hhenk,

Dit is een herkenbaar item in AutoCAD, het niet kunnen verwijderen van lagen. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn:

Er staan objecten op de laag. Oplossing is inderdaad laydel, maar dan verdwijnen ook de objecten die op de laag staan.
Laag 0 en defpoints kun je niet verwijderen.
Lagen uit een xref kun je niet verwijderen.

Om alle objecten op een enkele laag te krijgen, zou je nog het commando match properties kunnen gebruiken. Ma <enter> is voldoende. De eigenschappen van het ene objecten (met de goede laag) kopieer je door naar andere objecten (met de verkeerde laag).

Dan moet je inderdaad even heel de tekening doorlopen, om alle objecten op de juiste lagen te krijgen, waarna je met purge <enter> alle ongebruikte lagen kunt verwijderen.

Ik hoop dat het daarmee gaat lukken, succes.

Groet Joost

hhenk

Berichtdoor hhenk » di 29 nov 2011, 20:52

Bedankt voor jullie respons!

Ik ga ermee aan de slag en laat weten hoe het ging.

groet, hhenk

Fr@ns

Berichtdoor Fr@ns » vr 02 dec 2011, 09:47

wat ik altijd doe is alles selecteren en dan een laag kiezen ( meestal prefab genoemd bij ons).
meestal veranderd niet alles meteen mee, want er zitten blocks tussen. dan zet ik de laag waar ik alles in wil hebben even uit zodat alleen de blocks blijven. die selecteer ik weer en explodeer ik dan. vervolgens doe ik alles weer overnieuw tot alles in 1 laag staat.

frans

Storm

Berichtdoor Storm » vr 02 dec 2011, 15:40

Blocks teken je natuurlijk altijd in laag 0 :), dan hoef je ze niet te exploderen ;).

Dpagie

Berichtdoor Dpagie » ma 23 jan 2012, 14:30

Probeer eens de optie 'Purge', misschien werkt dat.

Arjan

Berichtdoor Arjan » di 19 feb 2013, 14:14

Het kan ook zijn dat de tekening geopend/gemaakt is in civil3d. Dan worden de lagen van de styles ook gekoppeld in de tekening. Als je dan de tekening opent in acad kun je deze lagen alleen verwijderen mbv laydel. In civil3d kun je ze misschien verwijderen met purgestyles.

Suc6!

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » ma 25 feb 2013, 09:55

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar er is een functie binnen AutoCAD die Layer Merge heet. Hiermee selecteer je een aantal lagen die je kunt samenvoegen tot 1 laag. De overige lagen worden dan uit de tekening verwijderd (gepurged).

Uit een korte test bleek dat het goed werkt voor Blocks. De lagen in de blocks worden ook omgezet naar die ene laag. Dus je hoeft niet meer alle blocks te bewerken om de gebruikte lagen te verwijderen.

Het beste nieuws is dat dit ook werkt voor Civil 3D lagen!

Met dit onderbelichte commando is er dus voorgoed een einde gekomen aan tekeningen met ongebruikte lagen die je niet kunt verwijderen.

Omdat ik denk dat dit voor veel mensen handig is, heb ik zojuist een artikel over de werking van Layer Merge geplaatst:

Lagen samenvoegen en verwijderen

hhenk

Berichtdoor hhenk » ma 17 jun 2013, 13:46

Beste Ingeborg,

Bij het commando LAYMRG kan ik idd lagen selecteren om te laten samengevoegen maar bij Enter blijft hij vragen naar die lagen. Ik krijg geen lijst met doellagen om naar toe te kopieren, ik kom niet toe aan de afronding? Wat gaat er fout in mijn geval?

groet, hhenk