LISP

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Leonie, Nicoletta, Diederick, Alejandra, Coen, Bram, Roy_M, DavidN, Anton

FHo

LISP

Berichtdoor FHo » wo 14 dec 2011, 15:39

Hallo,

Ik heb (natuurlijk) de intentie om mijn werk nog simpeler te maken. Ik ben de mogelijkheden aan het bekijken om het maken van revisie-blokschemas sneller en eenvoudiger kan. Momenteel plaats ik handmatig de blocks in de tekening en vul ik de attribute(s) in.

Heeft iemand ervaring, of is het uberhaupt mogelijk, om via een LISP routine een Comma Delimited File te vertalen naar een blokschema in AutoCAD?

Alvast bedank voor jullie reactie.

Fer

Gast

Re: LISP

Berichtdoor Gast » do 22 dec 2011, 11:27

Hallo Fer,

LISP is een programmeertaal die redelijk gedateerd is. alhoewel het wel een stabiele taal is, bieden meer moderne talen zoals .NET meer mogelijheden hiervoor.

Met beide talen zul je je doel wel kunnen bereiken, maar met .NET zal het waarschijnlijk eenvoudiger zijn.

Succes!

Storm

Berichtdoor Storm » vr 23 dec 2011, 00:12

En dan moet je maar net even .NET onder de knie hebben. Zeggen dat het met het één beter gaat dan met het andere lijkt me voor Fer geen bevredigend antwoord als er nog geen oplossing voor is.

@Fer, het lijkt me handig om beeld materiaal of voorbeelden mee te sturen/plaatsen zodat men wellicht wat beter begrijpt wat je hebben wilt. Voor mij is het in ieder geval onduidelijk wat je precies wil (Hoe zoet het CDF bestand er uit, en het blokschema).

Gast

Berichtdoor Gast » vr 23 dec 2011, 09:03

Je hebt gelijk Storm. Punt is wel dat programmeren niet iets is wat je er zomaar bij doet... Als je je hierin wilt gaan verdiepen is het verstandig om het Internet op te gaan. Kijk eens op https://cadingandcoding.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false; of https://www.codeproject.com/" onclick="window.open(this.href);return false; of https://www.acadnetwork.com/" onclick="window.open(this.href);return false; en zo zijn er nog veel meer...
Er is maar 1 manier en dat is heel veel (privé) tijd stoppen in deze 'hobby' en beginnen bij een 'Hello world' programmaatje :)

@Fer, het is prima mogelijk om data vanuit een CSV file over te halen naar attributes, maar de exacte werking zal afhangen van heel veel dingen. Als je wiskundig sterk onderlegd bent en dit als hobby ziet, dan is het een leuke uitdaging die ook nog eens kans van slagen heeft. Zo niet, dan is het handiger om dit soort dingen te laten maken. Daarbij moet je in je achterhoofd houden dat programmeren een arbeidsintensieve (lees dure) aangelegenheid is. Als je heel veel repeterend werk hebt met je blokschema's dan kun je een eenvoudige ROI calculatie maken; bijv. handmatig 1/2 uur per schema. Geautomatiseerd 10 sec. Als je 1 schema per dag maakt (200 per jaar) scheelt dit jaarlijks dus ongeveer 100 uur maal je uurtarief. Die afweging zul je uiteraard zelf moeten maken.