Maatvoering verspringt

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Leonie, Nicoletta, Diederick, Alejandra, Coen, Bram, Roy_M, DavidN, Anton

Frenzzzy

Maatvoering verspringt

Berichtdoor Frenzzzy » ma 26 mar 2012, 13:38

Beste mensen en autocad geleerden,

De autocad die ik draai is 2009LT.

Het probleem wat ik heb is het volgende, als ik een voorwerp inclusief zijn maatvoering verplaats dan springt regelmatig 1 van de 2 extension lines weg oftewel hij zoekt zelf een nieuwe origin.

echter gebeurt dit niet altijd en als hij dit doet dan gaan ze meestal terug in de buurt van het 0 punt maar niet helemaal en ook niet een vast punt. ook als er meerdere dimensions verspringen springen ze niet allemaal naar hetzelfde punt toe.

iemand enig idee waar dit door komt of nog beter hoe dit verholpen kan worden?

groeten Frenzzy

Storm

Re: Maatvoering verspringt

Berichtdoor Storm » di 27 mar 2012, 10:35

Verplaatst je echt alles (dus maakt een selectie van het object en de bemating er op) of alleen het object waar de bemating aan hangt?

Als ik in een voorbeeldje een vierkantje teken en aan 1 zijde bemating hang kan ik op beide manieren de boel verplaatsen.

Als ik alleen het vierkantje verplaatst gaat de bemating automatisch mee (in 2012 iig).

Heb je het probleem op onbepaalde momenten of bij een specifiek deel?
Wellicht kun je een voorbeeldje sturen waarbij het bij jou mis gaat.

De enige 'oplossing' die ik kan bedenken is het niet 'associative' maken van de bemating. Door het commando DIMASSOC op 1 te zetten (standaard 2, de waarde 0 zorgt dat je gelijk een handmatige waarde kan invoeren).

Het nadeel hiervan is dat als je een object wil uitrekken je de bemating handmatig moet aanpassen waar deze (normaliter) automatisch mee zou gaan.

Let wel: Bestaande bemating blijft wel associative. Om dit te verhelpen kun je alle bemating selecteren, verplaatst deze met de ortho aan in een bepaalde richting (1000 meter opzij bijvoorbeeld) en verplaatst ze daarna weer in de zelfde richting en afstand terug.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Frenzzzy

Berichtdoor Frenzzzy » di 27 mar 2012, 12:46

Beste Storm,

Bedankt voor je reactie, tot nu toe werkt het.

mocht het probleem zich weer voordoen of in een andere variant
dan hoor je van me.

nogmaals bedankt.

groeten
Frenzzy

Storm

Berichtdoor Storm » di 27 mar 2012, 14:20

"Nu werkt het", heb je wat aangepast of was het gewoon een tijdelijk verschijnsel dat nu niet meer aan de orde lijkt?

Frenzzzy

Berichtdoor Frenzzzy » di 27 mar 2012, 14:23

Nee heb "DIMASSOC" op "1" en dat werkt nu :)

Storm

Berichtdoor Storm » di 27 mar 2012, 16:58

Aha!

En alweer verlaat een tevreden klant het pand ;).