Beeld verspringt bij 3D Orbit

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Leonie, Nicoletta, Diederick, Alejandra, Coen, Bram, Roy_M, DavidN, Anton

Dpagie

Beeld verspringt bij 3D Orbit

Berichtdoor Dpagie » wo 11 apr 2012, 09:00

Als ik van een bepaald aanzicht (bovenaanzicht, onderaanzicht, isometric) wil overgaan op 3D orbit om een bepaald onderdeel (ik noem het even A) beter in beeld te krijgen verspringt het beeld.

Als ik de muis dan maar iets beweeg zie ik niks meer, het beeld schiet gewoon weg. Vervolgens moet ik flink uitzoeken om weer goed beeld te krijgen. Als ik dan met isometric A in beeld heb, vervolgens een 3D-polyline teken die aan A vast, en dan de 3D orbit inschakel werkt deze wel gewoon goed.

Dit werkt nogal tijdrovend en ik vroeg me af of het een instelling is. Er staan verder geen objecten op extreme hoogtes of dieptes.
Komt dit bekend voor bij anderen, en zo ja, is er een oplossing voor?

Gr Dick

Storm

Re: Beeld verspringt bij 3D Orbit

Berichtdoor Storm » wo 11 apr 2012, 11:05

Het komt mij niet bekend voor zoals jij het omschrijft, maar ik heb wel dat soms die orbit niet lekker werkt. Als je dan om een object heen wilt draaien deze met de minste muisbeweging meters lijkt te verplaatsen.

Een 'oplossing' die ik dan gebruik is de 'perspectief'-view.
Als je in het orbit commando zit (met de groene circel om te kunnen draaien) klik je op de rechtermuisknop en kies je uit het menu 'perpective'. Druk dan op escape (om het orbit commando te beindigen) en Zoom - Extend om het object weer vol in beeld te krijgen.

Liggend aan of je perspectief wat beter vind kijken kun je de instelling zo laten staan of op de zelfde manier weer terugschakelen naar 'parallel'.

Joost

Re: Beeld verspringt bij 3D Orbit

Berichtdoor Joost » vr 13 apr 2012, 13:10

Hallo,

Een aantal oorzaken zijn bij mij bekend:

Zet de objecten dichter bij het 0,0 coordinaat, de "World".
Gebruik de viewcube rechts bovenin de viewport om het model te draaien. Op de viewcube kun je ook kiezen voor perspective of parallel:

[img]https://www.cadaccent&#46nl/forum/images/00helpdesk/3dorbit1.png[/img]

Wat je daarna nog kunt doen, is objecten selecteren gevolgd door de zoom extends.
En als dat nog niet werkt, kun je nog gebruik maken van de "steeringwheel". Ik vind het persoonlijk een onding, maar hij heeft een voordeel:

[img]https://www.cadaccent&#46nl/forum/images/00helpdesk/3dorbit2.png[/img]

Je kunt hiermee de "center" van de 3d orbit bepalen, zodat je om dit nieuwe punt heen draait. Hierdoor zouden de objecten niet meer uit beeld moeten vliegen. Het is inderdaad een herkenbaar probleem. De steeringwheel is te bereiken via shift + W.

Ik hoop dat het hiermee lukt, succes!

Groet Joost