print window

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Leonie, Nicoletta, Diederick, Alejandra, Coen, Bram, Roy_M, DavidN, Anton

Starink

print window

Berichtdoor Starink » wo 23 mei 2012, 15:24

wanneer ik een tekening wil printen krijg ik, wanneer ik een window wil trekken, het volgende te zien. (zie bijgevoegd voorbeeld)
Voor de duidelijkheid.
Dit window staat er al voordat ik zelf een window kan trekken.
Dit kader belet ook het trekken van een nieuw window.
Wat gaat hier fout??

Joost

Re: print window

Berichtdoor Joost » do 24 mei 2012, 12:15

Hallo Starink,

Het klopt inderdaad dat u de voorgaande gekozen window ziet als een licht grijs vlak op de modelspace.
Bij het opnieuw kiezen van window onder plot zou de mogelijkheid moeten bieden nogmaals twee hoekpunten aan te klikken op de modelspace, zodat dit de te plotten window wordt.

Groet Joost

Starink

Berichtdoor Starink » do 24 mei 2012, 21:59

Hallo Joost,

Bedankt voor je reactie.
Echter bied dit geen soelaas.
Ik heb al vele malen geprobeerd om opnieuw een window te kunnen trekken, echter blijft het witte kader in beeld en is er geen mogelijkheid om een deel van de tekening te printen.
Ik heb vanmiddag enkele andere tekeningen geprobeerd te printen, en bij sommige komt het zelfde euvel voor.

De bijgevoegde tekening heb ik later opgeslagen onder versie LT 2000, daar wij ook hier nog een versie van hebben.
In deze versie de tekening geopend, en ik kon probleemloos een window trekken en printen.
Hierna de tekening onder 2012 opgeslagen, en hetzelfde probleem doet zich weer voor.
Kan het een bepaalde instelling in versie 2012 zijn die niet goed staat?
Graag je reactie.

Groet,
Gerrit

Storm

Berichtdoor Storm » zo 27 mei 2012, 00:37

Die witte kaders in de layout vind ik persoonlijk behoorlijk irritant. Uitzetten doe je door naar de options te gaan en dan naar het tablad 'Display'.
Linksonderin bij 'Layout elements' vervolgens alleen 'Display Layout and Model tabs' aangevinkt houden.

Een andere instelling is leuk als je niet weet wat er geprint wordt, maar als je het zelf tekend (of niet) trek je neem ik aan altijd een goed window.

That aside herken ik je probleem niet. Ik ga er maar even van uit dat je prima weet hoe je moet printen middels een window

Code: Selecteer alles

- command: Plot
- Printer/plotter deel : Kies printer (systeem of PC3)
- Paper size: Kies het juiste papierformaat
- Plot area: Kies hier Windows
- Trek vervolgens een kader vanuit de 2 tegenovergestelde schuine hoeken.
- Druk op de [u]P[/u]review knop om te kijken of je alles goed geselecteerd hebt
- Druk op Apply to lay[u]o[/u]ut en dan op OK.
Verder heb ik bij de Plot options enkel;

- Plot object Lineweights
- Plot with plot styles
- Plot paperspace last

aangevinkt.

Graag dat controleren en volgens die stappen en dan hoor ik graag meer.

Tevens de vraag of dit bij alle tekeningen gebeurt of alleen bij de geen welke je naar verwijst in je eerste bericht.
Controleer het met een nieuwe tekening. Als het daar niet gebeurt dan moet het een variabele zijn die in de tekening de boel blokkeert.

Als je met een nieuwe, schone, tekening wel zonder problemen een window kan trekken en plotten lijkt me de snelste oplossing dat je de probleemtekening middels 'copy from basepoint' (UCS in world > control + linker shift + c > 0,0,0) weer op de zelfde plaatst in de schone, goede, tekening.
Eventueel kopieer je 'from template' de layouts uit de oude tekening zodat je die niet opnieuw hoeft in te stellen.

Starink

Berichtdoor Starink » di 29 mei 2012, 09:21

Beste Storm,

Bedankt voor je reactie.

Om op je vragen te reageren.

De wijze waarop een window getrokken moet worden is niet het probleem.

Verder heb ik bij de Plot options enkel;

- Plot object Lineweights
- Plot with plot styles
- Plot paperspace last

aangevinkt.

Bovenstaande opties staan hier ook aangevinkt.

De kopieeropltie die je aandraagt had ik al geprobeerd maar werkt niet in LT2012.
Zoals in een eerder bericht al aangegeven werkt het wel wanneer het opgeslagen wordt onder LT2000, daarna openen in LT2000, window trekken en printen.

In mijn vorige bericht heb ik aangegeven dat het bij een aantal bestaande tekeningen wel problemen geeft en bij andere niet.
Ook bij het maken van een nieuwe tekening is het steeds afwachten of er een window kan worden getrokken.

Echter werkt eea in de versie LT2000 probleemloos.
Zodat we deze versie momenteel gebruiken.

Herkend iemand dit probleem?
Misschien de software herinstalleren?

Storm

Berichtdoor Storm » di 29 mei 2012, 15:46

Je laatste zinnetje zou mijn volgende antwoord zijn, dus die beantwoord ik dan maar met JA.

Het is een poging waard om de software opnieuw te installeren.

Kijk echter ook op andere systemen met 2012 of het daar ook voor komt. Het zou vreemd zijn dat je meerdere corrupte installaties van 2012 zou hebben met de zelfde problemen.

Als het bij meerdere (of na een herinstallatie) installaties voor komt dan moet het toch echt een instelling zijn. Ik kan me echter niet voorstellen dat een dergelijk hinderlijke optie standaard in een een template zou staan.

Maken jullie gebruik van een bepaalde template (een lege DGW of DWT basistekening)?
Zo ja, dan verwacht ik dat daar een probleem in moet zitten.*
Zo nee, dan moet ik een verder antwoord schuldig blijven.

*Zo ja, dan zou ik een standaard template van autocad gebruiken en daarmee gaan stoeien met plotten. Als het daar allemaal goed in lijkt te gaan zal er wellicht voor autocad 2012 een nieuwe template worden gemaakt.
Ergens in de stap van autocad 2000 naar 2012 zal er wel een compatibiliteitsprobleem zitten die de huidige plot problemen veroorzaakt.

Starink

Berichtdoor Starink » di 29 mei 2012, 22:41

Hallo Storm,

Wederom bedankt voor je reactie.

Wat betreft het opnieuw installeren van de software.
Dit blijkt niet te kunnen omdat deze al geactiveerd is, en dit slechts eenmaal kan.

We hebben slechts één licentie hier, dus heb geen vergelijkingsmateriaal.
We maken geen gebruik van een template, omdat mijn collega in het verleden hier al vaker problemen mee heeft ondervonden doen we dat niet.

Ik kan me voorstellen dat er ergens in de stap tussen 2000 en 2012 een probleempje zit.
Echter in 2000 krijg ik geen enkele foutmelding en gaat het window trekken en plotten probleemloos.

Voorlopig dus de versie 2000 gebruiken hier tot er een oplossing voor het probleem is.
Groet,
Gerrit

Storm

Berichtdoor Storm » wo 30 mei 2012, 01:09

Herinstalleren mag geen probleem zijn. Je kan op een ander station in ieder geval autocad installeren zonder deze te activeren en 30 dagen proberen.

Lijkt me dat ze hier bij CadAccent wat meer verstand hebben hoe het met locale licenties zit en hoe je deze opnieuw kunt aanvragen bij een herinstallatie. Een computer kan natuurlijk altijd een keer crashen of vervangen worden, zou een licentie toch ook hergebruikt moeten kunnen worden lijkt me.

Eerder las ik;
De kopieeropltie die je aandraagt had ik al geprobeerd maar werkt niet in LT2012.
Blijft het probleem hetzelfde of krijg je de tekening niet gekopieerd?

Te nemen stappen:

- Open de 'foutive' tekening.dwg
- Ga naar de Modelspace (Commando MS)
- Doe het commando LAYON en LAYTHW om alle lagen aan te zetten
- Doe het commando PLAN > World.
- Doe het commando ZOOM > Extends om alles in beeld te krijgen
- Selecteer alles of gebruik de control + A toets
- Druk de control + linker shift + c (in die volgorde)
- Er wordt om een 'Specify base point', geef 'nul komma nul komma nul' op (0,0,0).
- Open een nieuwe tekening (commando QNEW) en kies het acadiso.dwt bestand.
- druk op control + v (plakken) en geef de zelfde basepoint op (0,0,0).
- Sla de tekening op.
- Probeer nu te printen (met een nieuw kader).
- Als alles werkt herhaal je de stappen zo nodig op de layouts.

Sorry als ik dit blijf herhalen, maar dit soort acties hebben me in het verleden een hoop tijd bespaart (ipv naar een onbekend probleem te zoeken).

Ik lees echter wel op internet dat er meer mensen zijn die, ook in samenhang met autocad 2000, geen objecten kunnen kopiëren en plakken (en dan voornamelijk dat laatste woord). Maar wellicht helpt bovenstaande instructie.

Ik wacht het resultaat af.

Een 2e optie die ik dan zou voorstellen is om de tekening als BLOCK te Inserten in een lege tekening onder autocad 2012.
Eventueel als XREF en deze dan 'binden', met in beide gevallen het zelfde eindresultaat als met de copy from basepoint.

Starink

Berichtdoor Starink » wo 30 mei 2012, 09:14

Beste Storm,

Eerder las ik;

Blijft het probleem hetzelfde of krijg je de tekening niet gekopieerd?

Te nemen stappen:

- Open de 'foutive' tekening.dwg
- Ga naar de Modelspace (Commando MS)
- Doe het commando LAYON en LAYTHW om alle lagen aan te zetten
- Doe het commando PLAN > World.
- Doe het commando ZOOM > Extends om alles in beeld te krijgen
- Selecteer alles of gebruik de control + A toets
- Druk de control + linker shift + c (in die volgorde)
- Er wordt om een 'Specify base point', geef 'nul komma nul komma nul' op (0,0,0).
- Open een nieuwe tekening (commando QNEW) en kies het acadiso.dwt bestand.
- druk op control + v (plakken) en geef de zelfde basepoint op (0,0,0).
- Sla de tekening op.
- Probeer nu te printen (met een nieuw kader).
- Als alles werkt herhaal je de stappen zo nodig op de layouts.

Sorry als ik dit blijf herhalen, maar dit soort acties hebben me in het verleden een hoop tijd bespaart (ipv naar een onbekend probleem te zoeken).

Ik lees echter wel op internet dat er meer mensen zijn die, ook in samenhang met autocad 2000, geen objecten kunnen kopiëren en plakken (en dan voornamelijk dat laatste woord). Maar wellicht helpt bovenstaande instructie.

Ik wacht het resultaat af.

Een 2e optie die ik dan zou voorstellen is om de tekening als BLOCK te Inserten in een lege tekening onder autocad 2012.
Eventueel als XREF en deze dan 'binden', met in beide gevallen het zelfde eindresultaat als met de copy from basepoint.Storm_[GAIM.NL]

Bovenstaande stappen leveren niet het gewenste resultaat.
Het kopieren is geen probleem.
Het probleem zit in LT2012 en niet in LT2000
Wat is het advies? Wat kan het beste gedaan worden.
Niemand dit nog bij de hand gehad?

Voorlopig hou ik me bij LT2000, dit kost teveel tijd van de baas.

Storm

Berichtdoor Storm » wo 30 mei 2012, 12:21

Dan hou ik het toch op een herinstallatie. Al dan niet wat meerdere stations voorzien van de probeerversie (dus niet activeren, 30 dagen proberen) en kijken of het probleem zich daar ook voor doet.

Starink

Berichtdoor Starink » wo 30 mei 2012, 12:56

we houden het voorlopig in beraad, en blijven versie 2000 gebruiken.

Kan hier trouwens worden aangegeven hoe een nieuwe installatie geactiveerd kan worden??

Alvast bedankt.

Joost

Berichtdoor Joost » do 31 mei 2012, 09:26

Goede morgen,

Bedankt voor de reacties tot zover. Om een duidelijker beeld te krijgen van het probleem, het kiezen van een plot window in de modelspace, heb ik een korte film gemaakt. Ik hoop dat dit een goede weergave is van het probleem. Als dit zo is, kunnen we daarop verder. Is dit niet zo, dan moet ik vragen om een betere uitleg.
Verder heb ik ook al een aantal pogingen middels Google gewaagd, maar dit biedt geen oplossingen.

Een installatie van AutoCAD 2013 is in dit artikel weergegeven. AutoCAD 2012 wordt op dezelfde manier geinstalleerd.

Activatie van de software gaat in princiepe automatisch, als tijdens de installatie het serienummer en de productkey is ingegeven. Mocht dit niet zo zijn, dan komt het activatiescherm terug bij het starten van AuotCAD. Vul daar alsnog het serienummer en en productkey in om te activeren.

Mochten er problemen blijven bestaan rond het activeren van de software, dan kun je hiervoor altijd bellen.

Ik hoop dat we aan de hand van het korte filmpje wat verder komen. Kun je even aangeven of dit opnieuw kiezen van de plotwindow, zoals ik tweemaal doe in de film, inderdaad het probleem is?

Groet Joost

Starink

Berichtdoor Starink » vr 01 jun 2012, 17:01

Goedemiddag Joost,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb je filmpje even bekeken, echter is dit niet het probleem dat bij ons speelt.
Zoals je in het filmpje toont, kun je moeiteloos een nieuwe window trekken wanneer er al een wit window in beeld staat.
Ik heb geen enkele mogelijkheid om een tweede window te trekken want de muisaanwijzer is alleen zichtbaar in het reeds witte vlak en in de menubalk.In de rest van het tekenvlak is de muisaanwijzer niet zichtbaar.

Ik heb sterk het idee dat er een probleem in het printmenu van LT2012 zit. In onze LT2000 versie werkt het printen van alle tekeningen probleemloos.

Opnieuw installeren van de software zal niet gaan vrees ik, daar je slechts eenmaal het programma kunt installeren.

Ik stuur dit bericht van thuis uit, want ik heb niet de mogelijkheid om hier op de zaak zoveel tijd aan te besteden.
En gelukkig werkt onze 2000 versie nog prima.

In de cursus zei je vaak "wat een mooi pakket he" Inmiddels is het hier al wat minder mooi.

Benieuwd of hier een oplossing voor te vinden valt.

Storm

Berichtdoor Storm » vr 01 jun 2012, 17:16

In het filmpje zie ik geen problemen, geeft in mijn optiek alleen aan hoe het wel hoort te werken.

Zoals eerder gemeld is een herinstallatie wel mogelijk. Maar hoe het precies met de heractivatie van de licentie zit zou ik niet durven zeggen.

Het enige wat je wel kunt proberen is de software op een andere pc te installeren zonder dat je deze activeert. Je hebt dan 30 dagen de tijd om het pakket uit te proberen met volledige functionaliteit.

Als het dan wel prima werkt weet je dat het een fout is en een herinstallatie noodzakelijk.

Hoe je echter een licentie heractiveert is mij niet bekend, maar zoals gezegd mag dit geen grote opgave zijn. Als je computer crashed of moet herinstalleren moet je de licentie ook weer opnieuw activeren.

Starink

Berichtdoor Starink » vr 08 jun 2012, 14:35

Beste Joost,

Kun je aangeven hoe je autocad na een nieuwe installatie activeert?
Wanneer ik probeer te activeren wordt er aangegeven dat de licentie al in gebruik is.

Graag hoor ik hoe dit te doen.

Groet,
Gerrit

Joost

Berichtdoor Joost » ma 11 jun 2012, 16:56

Hallo,

AutoCAD geeft bij het activeren aan dat de licentie al in gebruik is.
Dan rest mij niets anders dan te adviseren contact op te nemen bij de leverancier van uw AutoCAD licentie. Zij kunnen zien wat er aan de hand is. Wellicht is AutoCAD al een aantal maal geactiveerd, en geeft het systeem van Autodesk nu wel aan dat deze licentie niet meer geactiveerd mag worden. Dan moet dit "gereset" worden, en dat loopt via uw reseller.
Telefonisch contact is dan het beste, zodat een medewerker van de reseller direct in het systeem kan kijken.

Ik hoop dat het gaat lukken.

Groet Joost

Starink

Berichtdoor Starink » di 12 jun 2012, 20:00

Hallo Joost,

De activatie is slechts eenmaal gebeurd, daar we maar 1 licentie hebben.
De reseller zijn jullie zelf.
Ik vind het een bijzonder gegeven dat bij problemen het programma niet gewoon opnieuw geinstalleerd en geactiveerd kan worden.
Niet bepaald gebruiksvriendelijk,je betaalt tenslotte voldoende voor het gebruik van het programma.
De 2012 versie inmiddels van de pc verwijderd hier.

Joost

Berichtdoor Joost » di 12 jun 2012, 21:18

Hallo Gerrit,

Mag ik je vragen even naar kantoor te bellen, dan kan onze administratie je zeker vooruit helpen.

0412-654460.

Dan kan een collega van me de gegevens even opnemen en actie ondernemen. Dit soort licentie-zaken is niet meer te regelen via een gebruikersforum, maar moeten in overleg met de reseller gedaan worden.

Bedankt voor de moeite.

Groet Joost

Storm

Berichtdoor Storm » wo 13 jun 2012, 07:58

Laat ik als tip meegeven dat je niet gelijk de licentie moet activeren, maar tijdens de installatie opgeven dat je de trial/probeer versie wilt proberen.

Dit is hetzelfde als het volledige product, alleen werkt het dan maar 30 dagen. Elke keer als je AutoCAD opstart krijg je een melding hoeveel dagen je nog hebt en een manier om de licentie alsnog te activeren.

Ik zou het dan eerst in die periode uitproberen om te kijken of alles naar behoren werkt.

Anders stel je straks gelijk de licentie in en heb je de zelfde problemen weer als AutoCAD niet goed functioneert.

Gast

Herinstallatie AutoCAD

Berichtdoor Gast » wo 13 jun 2012, 08:53

Beste Gerrit,

Het is inderdaad aan te raden om eerst de trial versie te installeren. Alle Autodesk software wordt standaard als trail versie geïnstalleerd je hebt dan 30 dagen om de software te testen.

Veel van dit soort vage foutmelding worden veroorzaakt omdat de AutoCAD software niet met de volledige administrator rechten zijn geïnstalleerd. Je kunt het beste de software volledig van je PC verwijderen en daarna opnieuw installeren met de administrator rechten.

Er is onlangs ook nog een service pack voor AutoCAD LT 2012 uitgebracht, het is zeker aan te raden om alle beschikbare service packs te installeren.

Misschien is het ook nog een een optie om AutoCAD LT 2013 trial te downloaden. Mocht je nog vragen hebben dan raad ik je aan om even telefonisch contact op te nemen, we kunnen in dit forum geen serienummers doorgeven.